Karakteralkotás

Ebben a témában a Karakteralkotás egyes elemeiről van mód értekezni, kérdezni, ötletelni. Egészen pontosan a:

  • Kalandozók
  • Fajok
  • Kasztok
  • Életkorok
  • Tulajdonságok
  • Statisztikák
  • Karakterfejlődés
  • Adottságok
  • Jellemrendszer
  • Hátterek
  • Képzettségek

kerülhetnek itt elő.

71 thoughts on “Karakteralkotás”

  1. Szia!
    A varázslóval szemezek mint karakter. Hosszas többszöri olvasás után. Az észrevételem, hogy nagyon szét vannak szórva az információk a mágiaformákról. Maga a varázslási mód, illetve a lehetőségek nagyon szabadok és egyszerűek, csak találja meg az ember a rá vonatkozó szabályokat. A varázslóbot a rúnamaginál van említve, hogy If fokon lehet készíteni, de Kf fokon van írva „Képes önerejéből különféle rúnamágikus varázstárgyak elkészítésére”. Akkor a varázslóbotot továbbra is a rend segítségével készíti el induláskor? Itt a közös munka eredményeként számít egyáltalán a karakter varázstudása a bot tulajdonságai meghatározásánál, vagy az iskola egyen felszerelését kapja elsőre? Ez a rész egy kicsit zavaros nekem. Ha a pap szimbólumát vesszük alapul, akkor túl erős lenne a fő mágia formára aspektus kedvezményt adó tudást adni?(itt a gondolat az egyedi megjelenéssel tudás szerintiből indult el)

    1. Szia!
      Mindenekelőtt én majd hanyatt estem, amikor azt írtad „a lehetőségek nagyon szabadok és EGYSZERŰEK”. Mármint utóbbi jelzővel még nem illette senki a magasmágiát, de örömmel konstatáltam, hogy végre ez a pillanat is elérkezett. 😉
      Ami a konkrét kérdésedet illeti: az aktuális koncepció az, hogy Rúna Mágia If-en jogot nyer a varázsló arra, hogy SAJÁT botot készítsen MAGÁNAK. Persze, ha megreked ezen a képzettség fokon, akkor nagyon-nagyon egyszerű, gyenge hatást képes csak a botba plántálni az If miatt. Szóval a legtöbb bot után sóvárgó varázsló mindenképp tovább fog fejlődni ebben a képzettségben. (Megjegyzem, az korábbi rendszerekben is volt fejlődés Rúnamágia téren.) A képzettség Kf-a már a bárki számára használható rúnamágikus tárgyak elkészítését teszi lehetővé. Egyébként elgondolkodtató és izgalmas a rend által készített bot koncepciója is, de ott az lenne a probléma, hogy logika azt diktálná, minden ifjú varázslónak a legfőbb varázslómester készítse el a botját, hogy az minél hatékonyabb legyen. Ez a megközelítés viszont borogatná az egyensúlyt, meg valahol a mágiaelméletet is. (Kivel kerülne szimpatikus kapcsolatba az a bot?) A papokat érintő felvetés kapcsán ott a nagy kérdés, hogy egyáltalán mit nevezhetünk fő mágiaformának. Merthogy a szabad karakteralkotásba nehezen lehet ezt kinyilatkoztatni. Gyakori az a jelenség is, hogy több mágiaformában is azonos szinten képzett egy-egy varázsló. Szóval kb. ez az oka, hogy nem a papoknál alkalmazott megközelítést vettük át eddig.
      Egyébként abban teljesen igazat adok, hogy az információk nincsenek egy helyen. Sajnos a képzettségalapú varázslói mágia miatt a képzettségek közt, illetve a mágiarészben is jogosan fordulnának elő a kérdéses részek. Duplán nem lett volna szerencsés egy fejlesztési folyamatban lévő anyagban szerepeltetni ezeket, így döntést kellett hoznunk. Az persze kérdés, hogy jól döntöttünk-e? Mindenesetre verzióról verzióra próbálunk a szerkesztés terén is előre lépni. Hátha legközelebb már összejön?! 😉
      Zárásképen pedig biztatunk, hogy – ha elérkezettnek látod az időt – tégy próbát a varázslóval! És persze ne felejts majd el beszámolni a tapasztalataidról sem! Sok sikert és még több Mana pontot!;)
      H.

  2. Szia Hulla / Sziasztok!

    Újabb kérdést szeretnék feltenni, ezúttal a karakteralkotás, illetve a karakter alkotó alkalmazás kapcsán. A létrehozáskor egy olyan visszajelzés jelent meg a felületen, hogy:

    „Túlspecializálva: ….: X/Y”

    Ez konkrétan miért jelentkezik? Nem találtam arra való utalást a leírásban, hogy a képzettségek kategóriái között bármi nemű egyensúlyt kellene tartani.

    A választ és segítséget előre is köszönöm!

    Üdv: Sz.Robi

    1. Az általad keresett szabály a TTK 36. oldalán található meg.
      „Továbbá egy adott képzettségkategóriából maximum kétszer annyi foknyi képzettség vehető fel, mint amennyi a többi képzettségkategóriában összesen birtokolt képzettségek fokainak összege.”
      Tehát a karakteralkotó kiírja, hogy mely képzettség kategória van szélsőségesen felülreprezentálva, illetve hogy a fokok számát tekintve mi is a tényleges arány.
      Y: problémás képzettségkategória
      X: összes többi képzettségkategória

      1. Szia Hulla!

        Értem, köszönöm a gyors reakciódat! Viszont… Ez a szekció nem kifejezetten a nem 1. TSZ-re készülő karakterekre vonatkozik? Illetve, mi a mögöttes „filozófia”? Arra való törekvés, hogy lehetőség szerint ne legyenek túl egysíkú karakterek?

        A választ még egyszer köszönöm!

        Üdv: Sz.Robi

        1. Igen, alapvetően a nem 1. TSz-re kidolgozott karakterek kapcsán kerülhet előtérbe ez a szabály. (Egyébként informáló jelleggel a Karialkotó folyamatosan – már 1. TSz-en is – monitorozza az itt szereplő megkötéseket.)
          A filozófia kapcsán nagyon jól fogalmaztál. Az irreálisan túlspecializált karakterekre, azok egysíkú mivoltából fakadó „életképtelenségére” szerettük volna felhívni a figyelmet. Ám az is kétségtelen, hogy ha valaki kezdetektől játssza az adott karaktert, akkor őt nem kötik ezek a kitételek. Mindazonáltal mi minden esetben javasoljuk a figyelembevételét, mivel a túlzott specializációra fordított erőforrások a játék többi területén komoly réseket, „sebezhetőséget” okozhatnak.

  3. Sziasztok!

    A karakter alkotással kapcsolatban van kérdésem. A karakter alkotó programot használom. Ez valós dolog amit itt leírok, mert megtehetem a karateralkotóban? Ember pap karaktert indítok, lvl 1, 22 éves. Sors pontból veszek +1 Aka, +1 Kar, +1 Int tulajdonságot. Utána elveszek kettőt a következőkből: -2 erő, gyorsaság, egészség, érzékelés. Ezzel nyertem 8 szabad tulajdonságot. Ezeket átrakom: +2 kar, int, aka, asztr. Így lesz első szinten 3db 15ös tulajdonságom és egy 14-es. Ez megoldható a karakteralkotóban. Ez egy szabályos karakteralkotás így?

    1. Szia!
      Köszi a kérdést. Az általad leírt folyamat nem szabálytalan. DE! Ez így nem egy pont Elosztásos, hanem egy kidobásos karakter lesz. Erről az Érz tulajdonság alatti mező „Dobás” állapota is tájékoztat.
      Szóval ez egy nagyon „nehezen” kidobható karakter, de elméletileg kidobható.
      Pont elosztásos karaktereknél, melyeket mi elsősorban preferálunk, az alábbi szabály betartása kötelező:
      „A Pontosztásos módszer lényege, hogy a játékos alapesetben minden kaszt szerinti Tulajdonság alap értékhez a +0-át rendeli. (Lásd Kasztok rész.) Amennyiben +1-et szeretne egy Tulajdonsághoz rendelni, akkor köteles egy másik választott Tulajdonsághoz -1-et rendelni. Ezen kívül azt is megteheti, hogy egy tulajdonsághoz +2-őt rendel, ám akkor egy másikhoz -2-őt kell rendelnie. Fontos kitétel, hogy ez utóbbi lehetőség (+2 és -2) csupán egyetlen Tulajdonságpár esetében alkalmazható!” – TTK 37.old.
      Remélem segítettem és persze üdv a közösségben! Ha bármiben segíthetünk, írj!

      1. Én is ezt olvastam a szabálykönyvben, hogy csak egyszer lehet alkalmazni, de a karakter alkotó program engedte, hogy több tulajdonság értéket módosítsak. Ezért írtam meg ezt a kérdést, köszönöm a választ.

  4. A pap és paplovag altípusok már hozzá lettek adva a kötethez. Nem tudom volt-e már erre kezdeményezés ezelőtt, de a többi kaszt altípusán (mondjuk harcos, gladiátor, tűzvarázsló) dolgoztok vagy szeretnétek foglalkozni majd vele?
    Amennyiben igen és ennek még nem fogtatok neki, ajánlom segítségemet, ha szükséges 🙂

    1. Izgalmas kérdéseket feszegetsz, de a közeljövőben biztosan nem tervezzük újabb altípusok kidolgozását. Ennek kézenfekvő oka, hogy előbb a rendszert kellene kitesztelni, egyes elemeit – lehetőleg – kivétel nélkül véglegesíteni. Amikor ez a fázis sikeresen befejeződik, akár megnyílhat az út egy ilyen fejlesztési irányba is.

      1. Magamnak itthon már elkezdtem kidolgozni a harcos altípusokat, ha gondolod átküldöm emailben.

        Azért fordult meg igazán a fejemben ez, mert a harcos az ETK-ban elég rugalmas kaszt, kevés képzettség, több Kp, könnyen testreszabható. A HGB pedig több variánst is a játékosok kezébe ad. Viszont a mostani képzettség lista a Harcosnál elég kötötté teszi azt. A legszemléletesebb példa, amit észrevettem a kidolgozás során a haonwelli harcos (Alborne Csillagai).
        Ha ezt szeretném a mostani verzióban megcsinálni, csak sok szint után tudnék eljutni odáig, hogy az alapját kihozzam annak a harcosnak.

        1. Persze, nyugodtan átküldheted, de megjegyzem, már mástól is érkezett ilyen doksi. Egyébként – annyit elárulhatok – az is fejlesztési szempont, hogy még a rendszer is fejlesztés alatt áll. Szóval ebben a fázisban bőven elég „csak” 14 kasztot mindig aktualizálni és ne kelljen ennek többszörösét. (A papok szerintünk egy vállalható kivétel.)

          Egyébként épp az ilyen szempontok okán emeltük be a TTK-ba a kasztalkotás leírását. Hogy bárki kedve szerint tudjon csekély energia befektetéssel bármilyen neki tetsző kasztot megálmodni a szabálykönyv keretein belül. Maximálisan támogatjuk is, hogy ezzel az otthoni játékok során éljetek, mert az a tapasztalat, hogy erre (jogos) igény van. Szóval hajrá!

          Ami Alborne csillagát illeti, a szabályrendszer erősen támogatja az egyedi fejlesztési irányokat. Az általad említett alkaszt tényleg szélsőséges eltéréseket mutat a harcos kaszthoz képest, ám sok esetben a szabad Sp-ből könnyen és hamar el lehet érni a játékos által megálmodott koncepciót.

          1. A kasztok aktualizálásának a problémáját megértem abszolút és jogos is. Mondjuk amikor elkezdtem a harcos alkasztokat, ugyanazon elv alapján dolgoztam, mint ahogy a papnál van. Még a szabad felhasználású Kp-k is 39-re jöttek ki.(Ez a véletlen műve lett 🙂)

  5. Két kérdés merült fel bennem.

    Az első, hogy hová helyeznéd el Ynev „nagy” alakjait szintben? Alyr Arkhon, Mogorva Chei, Vaskezű Alex? Ők mind elérték már a 20-as szintet, vagy olyan 15-18. között lennének?

    A másik kérdésem, hogyha egy személy eléri a 20-as szintet, utána kapja-e még az évek során járó SP-t, vagy ő már elérte a határait?

    1. Szerintem ők már jó eséllyel elérték a 20. TSz-t

      Igen, az évek után járó Sp-t természetesen továbbra is kapja. Ezért nagyon táposak az isteni kegyeltek, mert ők mentesülnek az elkerülhetetlen halál (esetleg az öregedés) alól és így még tovább erősödhetnek a nekik rendelt évszázadok alatt. (Pl. Selmo)

  6. Sziasztok, a következő észrevételem a karakterek közötti egyenlőségről szólna.

    Több helyen megfogalmazza a TTK, hogy fontos szempont a karakterek egyenlősége, ennek alapján kapnak tulajdonságokat, képzettségeket, kalandozói bónuszt stb.

    Viszont akkor felmerül bennem a kérdés, hogy a papok/paplovagok kasztoknál az istenek miért nem biztosítanak egyenlő számú szférát híveiknek? Mondjuk egységesen minden pap 3 szférát kap, minden paplovag 2-t. Ennél a résznél úgy érzem sérül az egyenlőség elve.

    Emellett nem annyira véletlenszerűen kiszámoltam az Uwel paplovag és a Sogron paplovag (ami remélem később átnevezésre kerül ;)) induló képzettségeit. A paplovag alapkaszt egyezik, viszont az Uwel paplovag 23 kp-ért kap „bónusz” képzettségeket, míg a Sogron paplovag „csak” 21-ért. Amellett, hogy a Sogron paplovag eggyel kevesebb szférából választhat. Itt megint csak sérül az egyenlőség. A többi kasztot még később kimatekozom. 😉

    Ugyan ezen elv alapján érdemes átgondolni a fegyverek értékeit is, a játékrendszerben vannak egyértelműen jobb és rosszabb fegyverek, ha magát a szerepjáték részt kihagyjuk, a játékosoknak nem éri meg „gyengébb” fegyvert használni.
    A fentebbi elvet tekintve lehet erre is kéne valami képlet. Ha van csak én nem találtam meg, akkor elnézést érte. 🙂

    Itt jegyezném meg zárójelben és nagyon halkan, hogy az eredeti fegyverlista szépen kibővült, de a lángkard így is kimaradt. 😛

    1. Szia! Köszi az észrevételeket.

      Szférák
      Alapjában itt igazad van, hisz tényleg nincs egyenlőség. A gond az, hogy a lore-ban a kérdéses istenségek közt sincs egyenlőség. Annyira bele mertünk nyúlni a dologba, hogy a TTK-ban legalább 2 szférával minden istenség rendelkezik. (Egyébként az, hogy a pap és a paplovag eltérő számú szférát kapjon, nálunk hivatalból üldözendő megközelítés, de ez most nem tartozik ide!) Azt azért szeretném kihangsúlyozni, hogy itt minden szféráért – ráadásul Nagy és Kis vonalon külön-külön – Kp-ban kell fizetni. És mivel sok olyan fohász van, amely egynél több szférán keresztül is elérhető, ahogy egyre több képzettséget vesz fel valaki, annál kevésbé éri meg az a számára. Idővel szeretnénk elérni, hogy az egyes képzettségek kb. azonos számú fohászt tegyenek elérhetővé, de már jelen állapotban sincs köztük nagyságrendi különbség.

      Kasztok
      Az én számításaim szerint a Sogron paplovag is 23 Kp-nyi képzettséget kap.
      Harci rutin (Ügy,Érz) If 2kp
      Közös harcmodor (Int,Érz) Af 6kp
      Ökölharc (Erő,Ügy) If 4kp
      Futás (Gyo,Áll) If 2kp
      Szakma (Hajózás) (Ügy,Áll,Int) If 4kp
      Úszás (Erő,Áll) If 2kp
      Kisebb választott f. (Asz,Aka) If 3kp
      23 kp

      (Az azonos Kp-nyi képzettségcsomag alapvető a kasztok közt. Ha bárhol is eltérést találsz, akkor az egy súlyos hiba lenne részünkről! Őszintén bízunk benne, hogy nem lesz ilyen, de az ördög sosem alszik!)

      Fegyverek
      Ez egy érdekes felvetés. Valahol értem a problémádat, de azért csavarnék egyet a dolgon.
      Szerinted hasonló hatékonyságú, erejű, statisztika-csomagú stb fegyver legyen egy kés és egy mara-sequor? Egy fúvócső és egy elf íj? Egy furkós bot és egy kétkezes csatabárd? Én nem vagyok abban biztos, hogy a játékosok, a felhasználók, a rajongók örülnének ennek. Úgy gondolom, hogy ebben a kérdésben nem az egyenlőségre, hanem – egy másik megcélzott alapelvre – az egyediségre kell helyeznünk a hangsúlyt. Egyébként általánosságban elmondható és ez némileg javít a dolgokon, hogy a TTK-ban sok múlik azon ki és milyen fokon forgat egy adott fegyvert. Ez is egy olyan tényező, amivel szerettük volna „közös nevezőre” hozni ezeket a halálosztó eszközöket. Sőt, a legkiemelkedőbb statokkal bíró fegyvercsaládok kaptak egy olyan … nehezítést, hogy nem 2 hanem 3 Tulajdonság követelménynek kell megfelelni a fejlesztésükkor. Szóval a magunk módján azért próbálunk kompenzálni a szabályok adta kereteken belül.

      Halk megjegyzésem
      Remélem nem égetnek meg érte, de szerintem a lángkard lényegében egy egyedi hosszúkard, így a statisztikái szerintem(!!!) annak feleltethetőek meg.

      1. A szférák tekintetében teljesen elfogadom a válaszod, de zavart volna, ha nem jelzem az észrevételem. 😉

        A paplovagok képzettségeit tekintve én hibáztam, mikor az IF-es szakmát 2 kp-val számoltam. Elnézést, ez így felesleges hozzászólás volt. 🙂

        A fegyverek tekintetében szerintem félreértjük egymást, én arra gondoltam, hogy pl. az MTK-s fegyvercsaládok mintájára kaphatnának statisztika csomagot.
        (tőr jellegű, egykezes kard jellegű, szálfegyver, ilyesmi) Hasra ütés szerűen tőr jellegűek 15 statot osztanak el, egykezes kardok 20-at, kétkezes fegyverek 25-öt, de mondom ezek hasraütésszerű számok 😉
        Mivel a mágia rendszert, úgy en bloc is aszerint építetted fel, hogy minden egyes mágia, ugyan azon elvek szerint épül fel, így gondoltam a fegyverekre is lehetne ilyesmi. Persze azt is megértem, ha ehhez annyi utánaszámolásra lenne szükség, ami nincs összhangban az eredménnyel.

        Véleményem szerint egy átlagos kovácstól, átlagos alapanyagból készült slan kard és egy hosszúkard között minőségbeli különbség nem biztos, hogy van. Viszont mivel a a slan kardokat általában kiváló kovácsok, személyre szabva készítik a legjobb alapanyagokból ezért ezen darabok statja magasabb.
        Így pl lehetne az, hogy a slan kard is 5-5 alapértékről indul, de a fentebbi előnyök 9-4-re módosítják.

        ÉS akkor a sebzésről még nem esett szó. 😀

        Rád bízom, hogy szerinted megéri-e ezzel foglalkozni. 🙂

        Már lassan csak tátogni merem a dolgot, de szerintem az emrelin kard, kígyókard, hosszúkard, szablya, mesterkard, stb mind-mind tekinthetők a hosszúkard egyedi változatának mégis külön kaptak említést. A lángkard az ordaniak egyedi fegyvere, szerintem kijár neki egy külön sor. 😉

        1. Ez a fegyvercsaládonkénti pontkeret érdekes gondolat. Feljegyeztem, megnézzük mit lehet belőle kihozni. (Első ránézésre pl a rövidkard, másfélkezeskard koncepciójú osztott besorolású fegyverek illeszthetőek nehezen bele ebbe a mechanizmusba.)

          A slan kard megközelítésed is védhető, csak annyi a gondom vele, hogy akkor egy minőségi hosszúkardnak is jár majd ugyanez a pontkeret.
          Lángkard. Megértettem… 😉

          Szigony vs Tőrkard. Jogos észrevétel. Valójában a fegyverstatok finomhangolása még várat magára. Ha érkezik elég érdemi visszajelzés, könnyedén újra rendezhetjük a statokat.

          1. Köszönöm, hogy megfontolod a kérdéseket. 🙂

            A fegyverekre egy záró gondolat erejéig visszatérve a statisztikai dolgokat árnyalhatják a fegyverek „különleges képességei”.
            A fentebbi példánál maradva a tőrkard előnye volt, hogy könnyített a pontos találaton, így nem adott akkora negatívumot pontos célzásnál, míg ha jól emlékszem a háromágú szigony a lefegyverzést és a fegyvertörést könnyítette.
            Ezen a vonalon már közel azonos statoknál is jelentős különbség van két fegyver között. A 0.86-os verzió egyenlőre ezen egyedi képességekkel nem foglalkozik, így rajtad áll, mennyire szeretnéd ezeket használni. 🙂

            A fegyverek/vértek minőségbeli javításával eddig csak házi szabályokban találkoztam, de szerintem ezzel rendszer szinten is érdemes foglalkozni. Nem látom okát, hogy miért ne lehetne kovácsolni egy sokkal jobb minőségű hosszúkardot, ami statisztikában felér akár egy slan karddal. Természetesen egy slan kard árán. 😉

          2. Valóban, eddig csak az Erő-sebzés jelentkezett ezen a fronton. Persze mód van arra, hogy megszórjuk a többi fegyvert is hasonló extrákkal (pl. lefegyverző, fegyvertörő DM-ekkel, vagy egyéb harci képzettségeket/akciókat támogató extrákkal). A kérdés csupán az, hogy ezzel akarjuk-e bonyolítani az aktuális harcrendszer(ek)et?!

          3. A honlap érdekessége, hogy egy idő után nem enged választ írni, így itt folytatom a beszélgetést. 🙂

            Szóval a fegyverek különleges tulajdonságaira visszatérve, korábban te is írtad, hogy itt az egyediséget kell megcélozni, az egyensúly felborítása nélkül.
            Az én véleményem az, hogy mindenképp érdemes foglalkozni vele.
            A harcrendszert nem bonyolítja annyival, mint amennyi plusz színt belevihet egy jelenetbe. 🙂
            De ez szigorúan az én véleményem. 😉

          4. Igen, ez az a pont, amelyen túl már csak akkor tudunk döntést hozni (kellenek-e egyedi fegyverskill-ek), ha érdemi mennyiségű rajongói visszajelzés érkezik az igényekről.

      2. Még egy gondolat, mert elfelejtettem az előző hozzászólásomban erre reagálni.
        Írtad, hogy a különleges fegyverekhez 3 képességet rendeltetek, de a TTK-ban ez csak a szálfegyverekre, íjakra és esetleg az egyedi fegyverekre vonatkoznak és ott is a teljes csoportra.
        Pl. a szigony szálfegyverként 3 képzettséget követel és 5/7/2k5/1-es statokkal bír, míg a tőrkardhoz elég 2 képzettség és 5/7/k10/3-as statokkal bír.
        Rendszer szinten itt szerintem nem éri meg a szigony választása.

  7. Sziasztok,
    Átnéztem a legújabb verziót és meg kell említenem, hogy nagyon szépen köszönöm azon módosításokat, melyek az itteni beszélgetések okán kerültek be. 🙂

    Azonban maradt bennem pár kérdés továbbra is:
    -Az elf és félelf időarányos SP-jéről már beszéltünk korábban, úgy láttam abban nem lett változás. Izgatottan várom a faji leírásokat 🙂
    -A darton paplovagnál a Hárítás képzettség át van húzva, ez azt jelenti, hogy mégsem kap? Vagy csak formai hiba?

    1. Igyekszünk odafigyelni az építő jellegű visszajelzésekre, szóval inkább mi tartozunk köszönettel azért, hogy segítitek a szabályrendszer fejlődését.
      – A fajonkénti időarányos SP kérdése valóban nehéz dió. Ezen a téren egyelőre tartjuk magunkat az eredeti elképzeléseinkhez.
      – Igen, a Darton paplovagtól megvontuk az említett képzettséget. Értelemszerűen az abból felszabaduló kp-kat más képzettségek képében kapta vissza a kaszt.

  8. Lehet, hogy ez nem csak az én észrevételem, de a Sors-pont NAGYON megtévesztő 🙂
    Azok, akik más szerepjátékokat is játszottak (nem degradálónak szánom), azoknál teljesen más jut az ember eszébe. A Karakteralkotó pont (KAP) ismertebb, használtabb (nem csak ÚTK, hanem az Új Tekercsek is) sokkal többet mondana, egyértelműsítene. Én például állandóan belefutok abba, hogy a Fate-pontra (ami itt Legenda pont) gondolok elsőnek.

    Javasolnám az átnevezését, ha mondhatok ilyet 🙂

    1. Az igazat megvallva nem te vagy az első, akinek fura a Sors pont elnevezés. Ha „tömeges” lesz ez a nézőpont, akkor komolyan el kell gondolkodnom a változtatáson. Egyébként nem zárkózom el a váltástól, csak eddig sajnos nem volt jobb alternatívám. A KAP-ot az ÚTK-s múlt miatt nem tartottam megfelelőnek, de most a Te hatásodra felmerült bennem az Alkotó pont (AP) elnevezés. Hmm… meglátjuk.

  9. Sziasztok!

    Ha már az előző hozzászólásom rossz topicba került (https://magustk.hu/2019/11/26/szabalyok/#comment-238), javítom a csorbát és itt folytatnám 🙂
    A képzettségek redukálására, egyszerűsítésére az elképzelésem/ ötletem.

    Harci képzettségek
    – Birkózás-Ökölharc: szívem szerint ez lehetne egy képzettség (mint ahogy az ÚTKban a Pusztakezes harc), pusztán két harci stílust tehetne lehetővé
    – Fegyverhasználat (Kategóriák és pajzs) – Ez így stimt
    – Harcművész iskolák – Ez egy nagyon érdekes kérdéskör, sokat töprengtem már ezen, erre nem tudnék jobb alternatívát
    – Fegyvertörés – Inkább harci cselekedet mint képzettség*
    – Harci ösztön, Harci rutin – érdekes megközelítés, tetszik 🙂
    – Hárítás, Lefegyverzés – Szerintem ez inkább harci manőver mint képzettség
    – Kapáslövés – Inkább harci cselekedet mint képzettség*
    – Kétkezes harc – Inkább harci cselekedet mint képzettség*
    – Kínokozás, Pusztítás – Magus sajátja, szal itt kell lennie (legalábbis nekem máshol nem rémlik, hogy láttam volna ilyet)
    – Kombináció – Érdekes képzettség 😀
    – Közös harcmodor – Külön harci stílus, megléte jogos, ha a Harcművész iskolák képzettség létéből kiindulunk
    – Különleges támadás – Nagyon fura nekem ez a név, de amúgy jó 🙂
    – Vértviselet – Megléte szükséges

    Tudományos képzettségek
    – Alkímia – Alkotó képzettség, szóval helye van
    – Herbalizmus – Gyakorlati képzettség, szóval helye van
    – Írás/olvasás – Mivel nem hétköznapi mint a mai világban, szóval külön képzettségként kell lennie
    – Méregkeverés – Alkotó képzettség
    – Pszi – Egyértelmű
    – Sebgyógyítás – Gyakorlati képzettség

    Szociális képzettségek
    – Etikett – itt nem feltétlen a felsőbb réteget emelném ki, mint szakértelem, hanem például az alvilági vagy a törzsi kultúra
    – Kultúra – Ezt úgy használtam régen, hogy a Legendaismeret, Történelemismeret, stb. külön képzettségként voltak jelen, és a Kultúra képzettség számával bővültek a tudástárak ezeknél, nem pedig külön képzettség minden kultúrkörre. Nekem ez volt az elképzelésem róla
    – Lélektan – Ezt a megnevezést nem igazán szeretem, mert túlságosan tudományos, de ez már csak az én hülyeségem 😛
    – Meggyőzés – Egyértelmű
    – Megtévesztés – Egyértelmű
    – Nyelvismeret – Külön kategóriaként kezelném, mint ahogy az Ismeret képzettségeket

    Világi képzettségek
    – Esés, Mászás – Akrobatika képzettségként lehetne egy
    – Értékbecslés – Fura egy képzettség, de hát na
    – Futás – Atlétika címszóval takarhatna több mindent is
    – Hangutánzás – Ez mindig is egy vicces képzettség volt a Magusban 🙂
    – Idomítás – Az ilyen jellegű képzettségek hozzák magukkal azt az érzést, hogy „minden lépéshez egy külön képzettség kell”, lásd az Új Tekercseket
    – Lovaglás – Egyértelmű
    – Nyomolvasás/ eltűntetés – Ennek kitalálhattak volna anno értelmesebb nevet is, mert ez így borzasztóan hosszú
    – Tánc – Nem érzem szükségességét az elemi képzettségek között. Hasonló elvben használnám, mint ahogy az ismereteket, lásd lentebb
    – Túlélés – Szükséges képzettség

    Alvilági képzettségek
    – Álcázás/álruha – Egyértelmű
    – Hátbaszúrás – Amennyiben ez nem csak egy harci támadás jellegű, hanem tágabb értelmű képzettség lenne (pl. meglepetésből lefogni valakit). Mondjuk Orvtámadás néven.
    – Kutatás – Inkább kibővíteném a hatókörét és Éberség néven használnám
    – Leszerelés, Trükk, Zsebmetszés – Ez mind egy képzettségben képviseltethetné magát, lehetne a neve mondjuk Kézügyesség
    – Lopózás, Rejtőzködés – Azok táborát bővítem, akik azt mondják, ez legyen egy képzettség 🙂

    Mágikus képzettségek
    Ez szerintem egy nehezebb témakör

    Inkább ismeret jellegű képzettségek: Heraldika, Legendaismeret, Ősi nyelv, Történelem, Vallás, Fegyverismeret**

    * A bónuszokat Adottságként jobban el tudnám képzelni.
    ** A teljesen ismeret, elméleti alapú képzettségek szerintem egy külön kategóriát képviselhetnének, más használati rendszerrel. A Shadowrun efajta megközelítése, szerintem egy jó kezdeményezés volt.

    Én azon a véleményen vagyok, hogy ezek a képzettségek ilyen vagy hasonló formában kellően tömörek és könnyen használhatóak lehetnek.
    Mit gondoltok erről? 🙂

    1. Harci képzettségek: kb. osztom a véleményedet abban, hogy ezek az első körben nélkülözhető képzettségek.

      Tudományos képzettségek: nekem kicsit sok a kihúzott képzettség, de értem, hogy sokat Ismeretté minősítettél át. (Továbbá lásd következő pont)

      Szociális képzettségek: a Kultúra kapcsán – lehet én értem félre az általad megfogalmazottakat – a rendszer épp úgy működik, ahogyan te leírtad. Azaz minden újabb Kultúra képzettség bővíti az ehhez a képzettséghez kapcsolt összetett Képzettségekből származtatott tudást.
      Az Etikett kibővített hatóköre megfontolandó felvetés. Feljegyzem a listára.

      Világi képzettségek: sok nehéz döntést követően állt össze ez a lista, amely épp azért volt „nehéz”, mert nehezen védhető, hogy mely képzettség szerepel vagy épp marad le a felsorolásból. Hiszen ahány csapat, ahány rajongó annyi vélemény pro és kontra.

      Alvilági képzettségek: a Hátbaszúrás ilyetén kibővítését jelen pillanatban nem tervezem, de az általad Kézügyességnek keresztelt összevonásra (és persze az Osonásra) már érkezett javaslat.

      Annak, hogy az általad Ismereteknek minősített képzettségeket egy különálló csoportba kiemeljük, nincs elvi akadálya, bár azt nem látom, hogy mit profitálnánk ebből. Ellenben azt, hogy még külön rendszert is kapjanak nem tudom elképzelni. Ennek fő oka, hogy az újabb alrendszer beemelése szembemenne az egyszerűségre törekvés alapelvével. Annyit pedig – meglátásom szerint – nem nyerünk a dolgon, mint amennyit veszítünk.
      Annak nincs elvi oka, hogy néhány képzettség Adottsággá változzon. Csupán azt kell ehhez nyugodt szívvel kijelenteni, hogy ezek elsősorban nem tanulható, hanem veleszületett (különleges) dolgok.

      Amit bármiféle módosítás előtt meg kell vizsgálni, hogy a változtatás mekkora hatással lesz az egyensúly alapelvére. Értem ez alatt azt, hogy ha a módosítások után az egyes archetípusok (pl. Szerencsevadász, Harcos, Pap, Varázstudó) átlagos képzettségcsomagjának mérete/értéke szignifikánsan eltér másokétól, akkor az problémát jelent.

      Egyébként az aktuális TK olyan szinten van, hogy nagyobb volumenű változtatást csakis akkor tervezek, ha az aktuális verziót ténylegesen és hosszan tesztelők nagy volumenben szorgalmazzák ezt. Meg kell érteni, hogy ahány rajongó annyi eltérő vélemény van az egyes kérdésekben. Nekem pedig meg kell próbálni kompromisszumot találni, és hát a jelen verzió egy hosszas számvetést követően kialakult komplementer szeretne lenni. ; )

      1. Visszafelé haladva válaszolok. Természetesen abszolút megértem és jogos is a felvetésed. Minél több új változót vezetünk be és minél több logika változik, annál nehezebb az egyensúlyt visszahozni. Egyetértek ezzel. 🙂
        Az ismeretek alatt a következőket értem. Anno volt egy ÚTKs életút, bő két évig játszottuk. A varázsló karakterem (nem fogok a részletekbe belemenni) a 15 szint alatt több tucat ismeret jellegű képzettséget halmozott fel, csupán amiatt, mert a koncepciót fent kellett tartani, a szerepjáték háttért ki kellett tölteni. Rengeteg KAP ment el csak ezekre (volt benne minden is, legfeljebb 3ik szintig felhúzva) és így lényegében mint varázsló kb 8-9ik szintűnek felelt meg, mivel minden más pont ezekre ment el. A többiek természetesen fejlődtek a kasztjuknak megfelelően.
        Erre jött nálam a gondolat, hogy az ismeret képzettségek alkothatnának külön osztályt (ez viszont tényleg magával hozná az új rendszer bevezetését). Külön pontokat lehetne osztani szintenként, a többi ponttól elkülönülve, amiket csak ezekre oszthatna a karakter, független a többitől. Ez lenne az én elképzelésem.
        A kultúrát ezek szerint félreértelmeztem. Azt hittem, hogy pl Történelem ismeretet minden kultúrára külön fel kell venni.
        Tény, hogy sok képzettséget húztam ki, de ez volt az alap elképzelésem. Legyen kevesebb, de mindegyik érjen többet, legyen tömörebb.
        Viszont érveidet nem tudom megtámadni 🙂

  10. Egy picit visszakanyarodva a képzettségekhez.

    A szakrális mágia képzettségnél a napi könyörgő ima kitétel, a szakrális mágiánál felsorolt Könyörgő liturgiákra vonatkoznak? Ha igen, akkor vonatkozik a „sima” erősítő liturgiákra is?

    Másik kérdés, nem találtam Szexuális kultúra képzettséget. Véletlen maradt ki, és ha nem akkor mivel helyettesítsük? Tudom, hogy ritkán használt képzettség, de időnként hasznát vettük. 🙂

    Szintén nem találtam Helyismeret képzettséget.

    Ha jól olvasok a sorok közt egy képzettség nem ismerete azt jelenti, hogy a karakter egyáltalán nem ért valamihez, vagy a leghalványabb gondolata sincs egy adott témában.

    Ez alapján én javasolnám a Tudomány (számtan) If. , és az Értékbecslés If. felvételét a Kultúra, Anyanyelv Kf. mellé, mert ezeket az élet akkor is megtanítja, ha az ember nem akarja…

    (Persze szigorúan szvsz) 🙂

    1. A Könyörgő imák nem a Könyörgő liturgiákra, hanem a gyors Mp visszanyerésre vonatkoznak. (lásd: TTK 107) Ahol normál 40 kör helyett, csak 3 kör kell hozzá.

      A Szexuális kultúra képzettség szándékosan maradt ki. Helyettesítésére tökéletesen megfelel pl. a Szakma (Örömlány), Szakma (Hímszajha) stb-stb.

      A Helyismeret helyét a mostanra pontos földrajzi helyhez kötött Kultúra vette át.

      Ezt így nem jelenteném ki! Mivel minden képzettségpróba Tulajdonság + Képzettség alapú, ezért – ha a KM úgy ítéli meg – akár képzetlenül is mód van a próbadobásra.

      Ebből adódóan és mert pl. egy törzsi neveltetés esetében is nehezen védhető, a Számtan és az Értékbecslés már nem „elvárás”.

      1. A Könyörgő imák és a Helyismeret kérdése így már tiszta, köszönöm.

        A Szexuális kúltúra kapcsán én is hasonlóra jutottam csak furcsán fest egy bárd karakterlapján, hogy Szakma (Hímszajha) 😛
        Esetleg Tudomány (Szexuális kúltúra)?

        A számtan és az értékbecslés elvi vonalát értem, miszerint mindenki mindenhez ért valamennyire a tulajdonság alap miatt, csak mivel (legtöbbször) felnőtt karakterrel játszunk, nehez tudom elképzelni a kérdéses képzettségek hiányát.
        Akár törzsi/nomád társadalomban is a cserekereskedelem miatt, mindennek van „értéke” legyen az fegyver, szerszám, étel, vagy rabszolga. Ugyan ez igaz a számtanra is, mindenkinek kell tudnia, hány állatra vigyáz, mennyi nyílvesszője van még, vagy hány tojást cserélhet el egy csizmára.

        Természetesen tudom, hogy így pár kasztot át kellene alakítani, de mivel a képzettségnél nincsenek részletezve a különböző szintek, így gondoltam az alap életvitellel az If. kialakul.

        1. Szerintem ha valami így „kialakul”, akkor annak nem képzettségként van helye. Leginkább azt tudnám elképzelni, hogy a Kultúra része, mert hát valaminek az értéke erősen kontextusfüggő. A számtan meg egészen más, mint tudni, hány nyílvesszőm van (és nem vagyok meggyőződve róla, hogy az íjász tudja, hogy neki 25 van a tegezében, és nem csak azt, hogy kéttucat). Egy nyolc általánost végzett ember több „számtant” tanult, mint a többség egész életében. Igen, mindenki meg tudja számolni a barmokat, amiket őriz, de ez nem az If. Az If az lenne, hogy alap aritmetika, az Lf meg a kalkulus kezdeti kapizsgálása.

  11. Sziasztok,

    Magam is megpróbálkoztam a excell táblával ám 3 dolog kifogott rajtam.
    Elsőként nem tudtam a tulajdonságok értékén változtatni, minden standard 3-ason áll, a legördülő oszlopban egyedül a hiba:509 olvasható… (szégyen gyalázat, de még google barátommal sem jöttünk rá a megoldásra)
    A másik az Életkor cella, ahol Hiba:508-as üzenet van.

    Utolsónak pedig a statisztikában az Sp számításnál van valami bibi, mert ott sem számol értékeket.

    Sajnos nálam más helyeken is vannak hibaüzenetek, de lehet ha a fentiek megoldódnak, akkor azok száma is csökken.

    Előre is köszönet a segítségért.

          1. Igazad lett, letöltöttem egy 2016-os excelt, ezzel megnyitva a tulajdonságok eloszthatósága helyreállt.

            Ám az életkor cellában (B8) még mindig az 508-as hiba van nálam.

            Illetve a statisztika Sp alap (D52) cellájában továbbra is ##### jel van, így az ebből származtatott cellákban is. A D52 képlete =Kor!B1, de azon munkalapok nekem üresek.

  12. A letölthető Karakteralkotó XLSX-ben nem kéne szerkeszthetőnek lennie a Tulajdonság-nál az E oszlopban 26-35 között? Vagy hogy lehet a fent pirossal hibaként megjelölt 4 Elosztható tulajdonság pontot elosztani?
    Egy 4. szintű Törpe Tolvajjal próbálkozom, de az itt maradt 4 pontot sehogy sem tudom elosztani 🙁

  13. Sziasztok

    Érdeklődnék, hogy azon kasztok esetében, mint pl a Sogron paplovag, aki korábban megkapta egyedi szférának a tűzmágia egyes részeit, ebben a rendszerben saját kp-ból (hasonlóan az UTK-hoz) továbbra is kitanulhatja-e, illetve ezen esetben a szakrális mágia szintje fogja meghatározni a tűzmágiához tartozó képzettségek szintjét, vagy fel kell venni esetleg külön a Tűzvarázslói mágia képzettséget is?

    Hasonló kérdéskör, hogy a TTK-ban tervezitek-e megtartani a Nagyarkánumi tiltást a paplovagoknak, vagy itt kp-ért tanulható lesz-e?

    1. Nincs elvi akadálya annak, hogy egy Sogron paplovag Kp-ért megtanulja a Tűzvarázslói mágiát, illetve az ahhoz tartozó mágiaformákat (pl. Alap-, Forma tűzmágia). Persze, mivel ezek Titkos képzettségek, KM-i hozzájárulás kell hozzá, de ebben az esetben ez könnyebben megszerezhető szerintem. A szakrális és a tapasztalati mágia alapvető eltéréseiből fakadóan a Tűzvarázslói mágia nem helyettesíthető a Szakrális mágiával.

      A Nagy arkánum paplovagi tiltása nem lesz fellelhető a TTK-ban. Eddig sem volt semmi olyan komoly érv, ami indokolta volna a létezését. Ha bele gondolunk attól függetlenül, hogy egy karakter pap vagy paplovag, ugyanúgy felkent szolgája az istenének. Mi indokolná azt, hogy egy istenség elzárja kegyének egy részét egyes beavatottjaitól? Meglátásom szerint a papok és paplovagok közti különbséget inkább a szellemiségük adja. Egy paplovag hasonló súlyt fektet a mágikus és a harci készségeinek fejlesztésére. Ebből adódóan lesz egy pappal szemben kevésbé potens varázshasználó, akinek ez utóbbira nem kell erőforrást költenie.

      1. Köszönöm a választ, a Nagy Arkánum kérdését hasonlóan látjuk örülök a változásnak. 🙂

        A szakrális mágia- tapasztalati mágia kérdéskörben azért érdekes a dolog, mert a korábbi kiadványok szerint a Sogron paplovag, Adron pap és hasonló kasztok nem minősülnek tapasztalati mágiahasználónak. Ők speciális szféraként kapták meg eddig ezeket.
        Ha jól látom, akkor ez annyiban változna a TTK-ban, hogy a paplovag a szakrális mágia mellett tanulná ki valamelyik tapasztalati és/vagy magas mágiaformát is.

        Ez akkor azt is jelenti, hogy a TTK-visszatér ahhoz az elgondoláshoz, hogy a különböző mágikus kasztokat csak a feltöltődés és az alap varázslat „csomag” különbözteti meg egymástól, egyébként bármelyik mágiahasználó bármelyik mágia ágat és feltöltődést megtanulhatja?
        Teszem azt lehet valaki (elvben) pap-varázsló-boszorkány-bárd? Így az eredeti kaszt, csak a szintenkénti kalandozó bónusz szempontjából számít?

          1. Nincs és nem is lesz. Az iker- és váltott kasztúság – tehát a klasszikus többkasztúság – teljesen és végleg kikerült a rendszerből. Ahogy írod is, aki ilyen tudásra szomjazik, az a számára szükséges részeket megtanulja Kp-ból, illetve (Adottságok esetében) elsajátítja Sp-ból.

            Az egyedi isteni varázslatokat az Egyedi szakrális fohászok között találjuk majd meg a későbbiekben. Ezek közül a TTK még csak Arel, Domvik, Dreina, Darton és Ranagol varázslatait tartalmazza. Elvben a @Marcus által felvetett adottság is működhetne, mégis első ránézésre én egy kicsit ódzkodom a bevezetésétől.

            @Rayen Reval: Elvben működhet a pap-varázsló-boszorkány-bárd. Mondjuk a rengeteg Kp és a sok-sok Titkos képzettség miatt én tényleg csak elvben látok erre esélyt. Ettől függetlenül a Karakteralkotóban lehet tesztelni, hogy mi hozható ki belőle.
            A meghatározásod, mely szerint a különböző mágikus kasztokat csak a feltöltődés és az alap varázslat “csomag” különbözteti meg egymástól, nagyjából helytálló. Még a jellemző Kasztadottságok felemlegetésével egészíteném ki azt. És persze fontos megjegyeznem, a szakrális/tapasztalati/magasmágia szétbontását.

  14. Sziasztok,

    Szeretném megkérdezni, hogy a paplovag mi alapján kapta meg 10+-os tulajdonságnak az ügyességet?

    Lehet egyedül vagyok ezzel, de az én elmémben a paplovagok nem kimondottan az ügyes kategóriában szerepelnek. Persze értem, hogy az MGT szabály miatt, ha nem elég magas az ügyesség/gyorsaság páros, akkor a paplovag elveszítheti a harci képzettségeit, de hát na, ezért van a vértviselet képzettség.

    Véleményem szerint ötletes, hogy minden istenhez tartozik egy főtulajdonság, így én ezt tenném meg 10+-nak, de ha mindenképp fizikai tulajdonságnál kellene maradni, akkor is inkább a gyorsaságra szavaznék.

    Az ügyesség igaz, hogy emeli a KP-k számát és a CÉ-t, de a gyorsaság pedig a KÉ-t. Én a kaszt szempontjából ezt előtérbe venném a másik kettő ellenében.

    1. Valahol érzem a felvetésed jogosságát, mert az ETK-hoz képest tényleg a paplovag tulajdonságaiban jött létre a legnagyobb eltérés. Meg fogom vizsgálni milyen változtatások jöhetnek szóba a dolog kapcsán. Első ránézésre a pap és a lovag kasztok alapértékeit tartanám jó kiindulópontnak úgy, hogy az egészség lenne a 10+-os értékű. Mivel ez utóbbit minősíti legpotensebbnek az ETK is. Megnézzük…

      1. Csak zárójelben: tudom, hogy a paplovag (paladin, ugyebár) hagyomány, de én megreformálnám úgy, hogy papharcos legyen belőle. Így a paplovagok is megmaradnának, de nem kellene trükközni az Arel-pappal, az átkerülne ebbe a kategóriába. És el lehetne felejteni, hogy az egyházak harci ágai (majdnem) mind lovagi harcmodort folytassanak.

  15. Sziasztok,

    Bár úgy gondolom, hogy az idővel kapott SP-k mértéke aszerint lett meghatározva, hogy a fajok a különböző öregedési stádiumaiban közel egyforma mennyiségű extra SP-vel rendelkezzenek mégis számomra kissé fura lett.
    Azt tökéletesen el tudom fogadni, hogy nem minden faj ifjúkorában a legtanulékonyabb, mint az ember, így nem lehet mindenhol lineáris a pontváltozás, de pl. az elfnél ez így fest:
    Ifjú korban kvázi nehezen tanul, középkorban könnyen, meglett korban megint nehezen (családalapítás?), idős korban hirtelen megint könnyebben, majd beüt az agg kor és paff átmennek tengeri uborkába…

    A többi nem emberi faj SP elosztása is kissé hektikus, az udvari ork pedig jóformán egész életében ugyan olyan fogékony marad.

    Én ezt átgondolásra javasolnám, vagy pedig a faji leírásban szükségesnek érzek valamiféle magyarázatot, ami indokolja ezeket a hullámokat.

    Szerintem célszerűbb lenne, ha minden fajnak lenne egy ideális korszaka tanulásra és addig felszálló, utána leszálló ág lenne. (Persze az udvari ork maradhat egyenletes, ha ez így érdekesebb.)

    1. Ez eddig még nem szúrt szemet senkinek, szóval te lettél a befutó. A probléma úgy oldható fel, hogy ha eltérek az ETK-s korkategóriáktól. Ezt viszont nem szerettem volna meglépni. Szóval két lehetőség van, meglépem az előbbit vagy a fajleírásban foglalkozom a kérdés tisztázásával.

  16. Sziasztok,

    Az elfek és félelfek faji jellegzetességénél van egy bejegyzés, miszerint: „Kiváló érzékszervek (1/2 hallás; 1/3 látás): A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az elf érzékelése úgy tekintendő, mintha a valóshoz képest fele olyan távolról hallaná, illetve harmad olyan távról látná az adott történéseket.”

    Minden általam ismert fantasyban az elfek/félelfek érzékszervei jobbak voltak az emberéhez képest, de itt a szöveg szerint rosszabbak. Ha direkt írtad meg így a fajt, akkor nekem kissé fura, de ha véletlenül, akkor javításra vár.

    Szintén ennél a két fajnál, korábban a MAGUS rendszerekben járt +CÉ faji bónusz, amit most nem láttam. A kérdés, hogy lemaradt, vagy az egyenlőség jegyében nem fért bele?

    1. A Kiváló érzékszervek megfogalmazásában lehet a hiba, mert a pl. az elfek továbbra is jobban látnak és hallanak, mint az emberek. Valahogy így fogom átírni a dolgot: „A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az elf érzékelése úgy tekintendő, mintha egy emberhez képest fele olyan távolról hallaná, illetve harmad olyan távról látná az adott történéseket.” Azaz, pl. amit egy elf 100 méterről lát, az olyan mintha egy ember 33 méterről látna.

      Magyarázhatnám a bizonyítványt, de jól rá tapintottál: a születésből járó CÉ nem fér bele az egyenlőségbe. Egyébként a Háttér(származás) némileg kompenzálja a dolgot.

      1. Neharagudj, hogy tovább lovagolok ezen, de félek a javasolt módosítás sem megfelelő. A mondat értelmében még mindig az elf/félelf érzékszervei a rosszabbak az emberhez képest.

        A javaslatom, hogy vagy 2x-es hallás és 3x-os látás legyen, a leírásban pedig emberhez képest 2-3x-os érzékszerv, vagy pedig a leírásban lehetne, hogy : a gyakorlatban ezt úgy kell tekinteni, mintha az ember fele oylan távolról hallaná és harmad olyan távolról látná a dolgokat egy elfhez képest.

        Véleményem szerint az első változat egyértelműbb.

  17. A Szakrális mágia képzettség nem túl gyenge így? Csak extra manavisszanyerési metódusokat ad, szemben a tapasztalati mágiaformák aspektus-módosításával és extra manavisszanyerésével. Ráadásul a papi mágia nagyrészt legális, elterjedt, és kevésbé „titkos”, mint több más mágiaforma.
    Szóval szerintem eggyel lejjebb lehetne vinni a kategóriáját.

    1. Ez finomhangolás kérdése, tehát ha szükséges, újra beárazható. Egyébként kizárólag a papok képesek élni a rituális varázslás módszerével, illetve az ő Erősítési mechanizmusuk is egyedülálló. Igen táposak a különféle Liturgia varázslataik. Egyébként a szakrális mágia szférái jobbára több varázslatot is tartalmaznak, mint az egyes tapasztalati mágiaformák.

  18. Adottság-ötletek:

    Éber: a karakter az átlagosnál jobban odafigyel a környezetére, hamarabb feltűnik neki, ha valami változás áll be, emiatt általában meglepni is nehezebb. A Meglepetés ellen dobott Észlelés-próbához +1/+2/+3 Bónusz jár. (Esetleg álmában is dobhat, vagy csökkentett levonással dobhat…)

    Látó/Halottlátó: a karakter érzékeny a túlvilág teremtményeire, a nyughatatlan lelkekre. I. szinten érzékeli az anyagi testtel nem rendelkező élőholtak, lelkek jelenlétét, ha a közelében (10 m-en belül) járnak. II. szinten pontosabb az érzékelés, a távolság 15 m-re nő és az irányt is érzik. III. szinten a távolság 20 m-re nő és pontosan meg tudják határozni az említett kategóriákba tartozó élőholtak helyét, pontosan „látják” őket.

    Állatok barátja: az állati intelligenciájú, nem idomított vadállatok nem látnak benne sem fenyegetést, sem élelmet; ha nem támadja meg, illetve békén hagyja őket, azok sem fognak rátámadni. Emellett az állatokkal kapcsolatos, nem harci próbáira – legyen az lovaglás, idomítás vagy egyszerűen csak egy makacs öszvér mozgásra nógatása – az adottság fokának megfelelő mértékű Bónuszt kap.

    (Elütés a 39. oldalon: „képzettségkánt”)

Vélemény, hozzászólás?