56 thoughts on “Mágia rendszer”

  1. Úgy láttam még nem merült fel kérdésként, így én felhozom:
    A Szakrális mágia csoportjába tartozó varázslatok hatóidejének növelésére van bármilyen mód, mert ha jól olvasom a liturgiák csak az erősséget növelik?

    Illetőleg, a Vízlégzés varázslatnak mindössze 6 kör a hatóideje, de ez az új rendszerben 36 másodpercet jelent. Nekem kicsit kevésnek tűnik.
    Ugyan ennél a varázslatnál nincs említve, hogy hatása alatt beszélni, varázsolni a víz alatt lehetséges-e?

    1. Nem, a jelen koncepció értelmében a Hatóidők növelésére nincs mód.

      A vízlégzés a gyorsabb bevethetőség miatt lett 6 körös. Ám elképzelhető, hogy ez még változhat. A beszéd/varázslás dolog a következő verzióban tisztázva lesz. (Köszi az észrevételt.)

      1. Köszönöm a választ.

        Újabb kérdésem merült fel annak kapcsán, miszerint az új rendszerben minden varázslat ugyan azon alapelv szerint épül fel, így elvben bármely kaszt, bármely varázslási metódust megtanulhatja, a varázslatok azonos Mp-ból, azonos mágikus törvényeknek megfelelve jönnek létre.

        Ebből kiindulva tehát: ha egy varázsló, aki a magas mágia képzettség miatt bármely aspektust megváltoztathatja, beavatást nyer a szakrális mágiába, akkor ő képes lesz-e megváltoztatni a fohászok aspektusait?

        Illetőleg, ugyan ezen (vagy hasonló) helyzetben, a liturgiákkal növelhető-e egy nem szakrális mágia erőssége? (A leírás szerint a soron következő fohász erőssége változtatható meg. Ámde a fentiek értelmében játéktechnikailag a fohász/varázslat/átok/rontás rokonértelműnek tekinthetők.) Vagy félreértek valamit. 😛

        +1 kérdés: a TTK 107. oldalán a Rituálé jellemzésénél ezt olvashatjuk: ” Jellemzően hosszabb ideig tart, ám cserébe kevesebb manapontot igényel. (2/3 Mp, 3x varázslási idő, de minimum 3 kör. A konkrét fohászok statisztikáiban ez a módosítás már szerepeltetve van.”

        Ez akkor azt jelenti, hogy ha megvannak a megfelelő hozzávalók, akkor többlet Mp-ért lehet csökkenteni egy rituálé varázslási idejét?

        1. A Magas mágia képzettség segítségével bármelyik, magasmágia segítségével létrehozott varázslat aspektusát képes megváltoztatni. Ám egy szakrálisét nem azzal hozza létre, azaz nem módosíthatja Magas mágiával. Pontosabban azt csak akkor teheti meg, ha azt magasmágiából lenne képes teljes egészében megalkotni, DE ilyen esetben meg már teljesen felesleges hozzá a Szakrális mágia képzettség.

          A liturgia kérdése sokkal érdekesebb. A leírás alapján a soronkövetkező FOHÁSZ Erősségére lesz hatással, de …! Nos, ez még nem került tisztázásra, azaz tökéletesen rámutattál a problémára. Így mostmár mindenképp sor fog rá kerülni.

          Nem, jelen koncepció szerint a rituálék varázsideje többlet Mp-vel nem csökkenthető. A felvetésednek megfelelően persze lehetne hozni egy ilyen szabályt, de jelen pillanatban ez nincs tervbe véve.

          (Ezek nagyon jó felvetések, kérdések voltak. Grat!)

  2. Egy általános kérdés az aspektusokkal kapcsolatban: a varázslatnál megadott aspektus szinteknél alacsonyabb szintek automatikusan létrehozhatók (rövidebb időtartam, kisebb hatótáv vagy hatóterület), vagy ezek ugyanúgy aspektus változtatásnak minősülnek?
    Ha igen, akkor az csökkenti az aspektus értékét is?

    1. Feltételezem, hogy a kérdésed tapasztalati varázshasználókra vonatkozik. Nos, ahhoz alacsonyabb aspektusú időtartamot, hatótávot vagy hatóterületet adj az adott varázslatnak Mf-ú képzettség szükséges. Ez azért van, mert csak a varázshasználat ilyen ismereti szintje mellett bír a karakter azzal a tudással, hogy miképp működnek a varázslat ezen részleteit meghatározó dolgok.
      Természetesen egy ilyen csökkentésnél kevesebb Mp-val és rövidebb varázslási idővel lehet majd számolni.

  3. Sziasztok,

    Kitörés formázásnál (tűzkitörés) a leírásból kimaradt, hogy a centrumtól távolodva csökken a sebzés. Ez direkt változtatás a korábbiakhoz képest, vagy véletlen maradt ki.

    Ugyan így lemaradt, a fal/szőnyeg formázásnál a teljes testfelületet érintő hatás sebzésmódisítója.

    A könyv végén a példajátékban a fémizzítás kapcsán szóba jön a teljes körös sebzésbónusz. Ott úgy van leírva, hogy egy sebzést kap a célpont a kör végén a teljes körös bónusszal számolva.
    Játéktechnikailag nem lenne jobb az a megoldás, hogy az alapsebzést a kör elején kapja az alany és ha a kör végén még mindig érintkezik a hatással akkor a bónuszt? Tudom, hogy a kötelező ÉP vesztés miatt nem mindegy, de csata közben számíthat, hogy kör elején van-e valamennyi sebzés.

    1. Igen, a TTK-ban a Kitörés mechanizmusa módosult, azaz távolodva sem csökken az Erősség. Ugyanígy változott a Fal és a Szőnyeg is.

      A példaharcban azért került “összevonásra” a kettő, mert az említett NJK-nak ott lenne aktív cselekedete először. De egyébként abban teljesen igazad van, hogy hivatalosan előbb kör elején kellene normál, majd a végén a teljes körös sebzéssel számolni. Erről a TTK 98. oldalán van némi információ.
      (Ennek kapcsán a nevezett példaharcot is módosítani fogom!)

  4. Sziasztok,

    Régóta visszatérő kérdés és ahány KM annyi válasz, de hátha a TTK hivatalos álláspontot tud képviselni.

    Egy elemi varázslat nyíl formázásban, miként sebez.
    1. A célpont megkapja az előírt sebzést, a varázslat megszűnik.
    2. A célpont megkapja az előírt sebzést, míg el nem hamvad, majd a nyíl tovább repül csökkentett E-vel a a következő célpontra is leadja a maradék sebzést.
    3. A varázslatnak van-e “lökése” a különböző elemeknél.

    Egyszerűsítve a kérdést az elemi nyíl kellően nagy erősítésnél, átlyukasztja egy ponton a célpontot és továbbrepül, vagy elpusztítja, de megáll?

    1. Ténylegesen “hivatalos” álláspontra tőlem sem számíthatsz. Az én véleményem egyébként az, hogy amennyiben a nyíl elpusztítja a célpontot, akkor a pályáján soron következő objektumot is tovább rombolja. Felteszem ha a célpont egy niarei papír paraván mögött áll és a varázsló egy 30k5 sebzésű elemi erő nyilat lő ki rá, akkor az magától értetődő, hogy egész varázslatot nem fogja felfogni a paraván. Sőt nem is képes csökkenteni annak Erősségét, hanem elpusztítja a paravánt, aztán elpusztítja a célpontot végül megállapodik a célpont mögötti hegyoldalban, amelyet a 30k6-ös sebzés már nem képes teljesen megsemmisíteni.
      Persze ilyen szituációkban joggal merül fel a vértek kérdése, ám én arra – mármint a vértre – úgy tekintek mint a célpont objektum jellemzőjére. Így ezért gondolom úgy, hogy a vért SFÉ-je érvényesül a varázslattal szemben.

  5. BM Kisülés varázslata:
    Jól olvasom, hogy 6 körig tart és ez alatt a BM dönthet, hogy pl. 6 körig gyűjti és a végén 1x 6E-vel, vagy 2 körönként 2E-vel süti ki 3x, tehát az energiagyűjtés az elvarázslás utáni 6 körben töretlenül folyik?

  6. Akarat elorzása boszorkány varázslatról: Erre is vonatkozik az általánosságoknál leírt “ha önszántából beleegyezve szeretkezett a férfi a boszival, akkor az időtartam örökké tart?”

    Csak, mert így az ETK-hoz képest lerövidített és leegyszerűsített leírással akár arra is alkalmas lehet a varázslat, hogy a boszorkány huzamosabb ideig egy férfi testben létezzen, akár még úgy is, ha eredeti női teste már elpusztult.
    Már látok is magam előtt pár férfi játékost, akik megörülnek, hogy végre játszhatnak ezzel a szuper kaszttal és nincsenek hozzá arra kényszerítve, hogy női karaktert játsszanak.

    Jómagam amúgy gyengítenék az ETK-n és simán engedélyezném, hogy legyenek férfi boszorkányok, mint a 2015-ös “Az utolsó boszorkányvadász” című filmben.

    1. “Jómagam amúgy gyengítenék az ETK-n és simán engedélyezném, hogy legyenek férfi boszorkányok”

      Ezt hogy képzelted el amúgy? A boszorkány, mint kaszt nagyon női jellegű. A boszorkánymester simán lehet nő, mert ott nincs igazán semmi nemi jellegű a kasztban, de a boszorkány egyértelműen a csábító nőiségre alapozza a mágiáját meg az egész kasztot. Ebben nem szimmetrikus a két nem.

    2. Igen, beleegyezés esetén itt is igaz az “örökké” szabály. De ne feledd, ez egy Lf-os varázslat! 😉

      A férfi boszorkányok kérdése egyéni (csapat szintű) világképi kérdés. A magam részéről inkább nem törnék lándzsát se pro, se kontra a kérdés kapcsán. Mindenki játssza úgy, ahogy az az ő szórakozását leginkább biztosítja.

  7. A Boszorkánykör varázslatnak miért lett 0 kör a varázslás ideje és hogy kell elképzelni azt, hogy érintés alapú, de 10 órán át tart a hatása?
    A leírásban semmi nem utal afféle rituáléra, vagy hogy aki átadta a Mp-jait, az a 10 óra alatt mit csinálhat, tehát pl. visszatöltődhet-e.

    1. A varázslás apektusainak értéke 3-2-3-4-1
      Ez alapján a varázslási idő 4*1+3+2+3-3=9 ami 0 körnek felel meg.

      Az Érintés alapú varázslatok esetében az érintésnek az elvarázslás során egyszer kell megvalósulnia.

      Mivel Irányított és Fenntartott varázslatról van szó, ezért:
      1. “Az Irányított varázslat irányítása teljes körös cselekedetnek minősül, máskülönben a cselekvés megbicsaklásának pillanatától inaktívvá válik. Az elvesztett kontroll a következő kör kezdetén szerezhető vissza.”
      2. “A fenntartás alatt nem lehet más szellemi tevékenységet végeznie a fenntartónak, különben a varázslat azonnal véget ér. Ha a fenntartó eszméletét veszti, a varázslat szintén szertefoszlik.”

      A visszatöltődés kérdését valóban egyértelműsíteni kell. Szerintem az – ha azt szellemi tevékenységnek minősítjük – megszünteti a varázslat működését.

  8. Másik kérdésem, ami szintén az érzékelés-hez kötődő:
    A MAGUS-ban szinte kivétel nélkül az élőholtakat úgy játszuk, hogy nem zavarja a köd, nem hat rájuk az illúzió, nem lehet meglopózni őket, mivel nem a szemükkel érzékelnek, hanem az életet érzékelik, amit elrejteni nem tud egy élő kalandozó, csak egyedül a papi “láthatatlanság túlvilági lények előtt” varázslattal. Valahogy mintha egy állandó abszolút látásuk lenne, csak épp az életet érzékelik.
    Ezt itt hogy képzelitek el? Az érzékelés tulajdonságnál, vagy a fény-, az illúzió-, esetleg a nekromágia résznél érdemes lenne akár példával is tisztába tenni, hogy az élőholtak érzékelése hogy is történik és hogy lehet “eltűnni” előlük.

      1. Jól rá mutattál, hogy a TTK sem tisztázza ezt a kérdést, pedig ez valóban fontos lenne. Ahogy @ror is jelezte, a kizárólag élők látása is több problémát vethet fel. A következő verzióban mindenképp ki kell térni erre a kérdéskörre is!

  9. Az illúziómágia leírás utolsó mondatát valahogy én kiegészíteném azzal, hogy nem elég valakinek jó Érzékeléssel rendelkeznie, hogy nagyobb eséllyel legyen képes hibát találni egy illúzióban, hanem tudnia/ismernie kell azt is, amit az az adott illúzió utánoz (hogy is néz ki/mozog/viselkedik … valójában), hiszen nehezebben ismer fel valaki egy ritka élőlényt, vagy drágakövet, ha nincs meg hozzá a kellő ismerete. Ezek alapján én bevezetném az illúziók esetében az Érzékelés próbálhoz a vonatkozó képzettségek (vagy azok hiánya) alapján a +/- módosítókat a célszámban, vagy sikerszintben.
    Erről mi a véleményetek?

    1. Ezt a rendszer könnyedén képes támogatni. Tehát lehet a mindenkori KM döntésének függvénye, hogy milyen siker(telenség) szintek mellett tekinti sikeresnek a próba dobását az adott helyzetben. Egységes, rendszer szintű minősítő táblázat megalkotása viszont annyira sok tényezős történet, hogy félő túl bonyolítaná a rendszert.

    1. Alapfokon nem lehet rajta változtatni, de magasabb Bárdmágia képzettség fokkal már igen:
      Kf: erősség változtatható
      Mf: vagy az erősség vagy egy aspektus (pl. időtartam) változtatható
      Lf: az erősség és egy aspektus egyszerre változtatható

    1. Valahol jogos felvetés, ettől függetlenül én azt mondom, hogy ennek lekezelését a KM-re bíznám. Főképp mert annyi egymástól eltérő hallásérzékenységű karakter fordulhat elő. (ember/elf/félelf + érzékélesítés Af/Kf/Mf/Lf)

  10. Asztrálmágia törvényei, Asztrálfonál:
    “Ez a fonál természetes úton is kialakulhat, amennyiben két érző
    lényt egy közös és stabil érzelem köt össze.”
    Meg lehet-e (és ha igen, akkor hogyan) különböztetni a természetes úton létrejött és a mágikus asztrálfonalakat?

  11. Még valamit elfelejtettem.
    Jó lenne tisztázni olyan kérdéseket, hogy pl. egy Villámpenge átadható-e másnak létrehozás után. Vagy hogy másra alkalmazható varázslatok (Villámvért) alkalmazhatóak-e önmagunkra (aspektus módosítás nélkül)?

  12. Hatótáv és hatóterület: Nézegetve a varázslatok leírásait, ez a két fogalom nagyon zavaros.
    Egyrészt javasolnám a hatótáv átnevezését valamire, ami jobban kifejezi azt, hogy ez a varázslat létrejöttét, kiinduló pontját jelöli. Kiindulás?
    Másrészt több varázslatnál teljesen érthetetlen a két érték. Néhány példa:
    – 126. oldal, Rohanó idő, Hatótáv: érintés [2], Hatóterület: látótávolság [6]
    A leírás szerint a bárd körül (azaz a kiindulás önmaga) látótávolságon belül (ez rendben van) illuzórikusan rohan az idő. Hogy jön ide az érintés? Mit érint meg? Ez érintéses hatótáv egyébként a leggyakrabban előbukkanó furcsaság.
    – 152. oldal, Kisülés, Hatótáv: érintés [2], Hatóterület: önmaga [2]
    Érintés hatótáv? (Itt mondjuk a 9-es mechanizmust sem értem.)
    – 152. oldal, Villámpenge, Hatótáv: érintés [2], Hatóterület: önmaga [2]
    Az érintés rendben, de ha egy fegyvert alakít “villámossá”, akkor miért önmaga a hatóterület?
    – 177. oldal, Tűzébresztés, Hatótáv: zóna [3], Hatóterület: pontszerű [1]
    Még ha a Villámvarázs és a Tűznyíl esetében el is fogadjuk, hogy a hatás pontszerű, egy egész tűz, mint a manipulálás célpontja, hogyan lehet pontszerű?

    Papi mágia:
    – Mi a koncepció amögött, hogy bonyolult és nehézkes a varázslatok erősítése (liturgia)?
    – A szférákról pár mondat azért jöhetne, főleg, ha van valami egyéni jellemzőjük (milyen színnel világít a szent szimbólum, van-e játéktechnikai hatásuk vagy követelményük).

    1. Értem. Az elnevezésen gondolkodni fogok. Elsőre a Hatópont jutott eszembe. Szerinted?
      Az említett varázslatok Hatótáv gesorolását újragondolom.
      A Kisülésnél szereplő Mechanizmus érték egy elütés. A táblázatban is – helyesen – a 6-osz szerepel.
      A Tűzébresztés (és nagyon sok más tűz manipuláció) esetében pontszerű Hatóterületet adtam meg. Az elvem az volt – amellett, hogy a tűz teljes kiterjedésével számolva használhatatlan varázslatok születtek volna -, hogy a tűz egyedi sajátsága, hogy az ilyen mágikus manipulációk terjednek benne. Tény, és sajnálatos mulasztás, hogy ezt sem a mágiaforma leírásában, sem a mágikus törvények közt nem jegyeztem le.

      A Szakrális varázslatok esetében a válasz a 107. oldalon szerepel:
      “A szakrális mágia misztikus fohászait a papok mindenkor szó szerint kötelesek citálni. Ennek következtében egyetlen varázslatuk sem módosítható. Emiatt nem ritka, hogy egyazon fohásznak csupán a hatóerőben különböző szövegei forognak közszájon a csuhások között. Az ezen imák által biztosított csodák úgy és olyan formában jönnek létre, ahogyan azt az isteni akarat anno eljuttatta a hívei számára. Amikor mégis nagyobb hatóerőt (E) kívánnak előidézni, akkor csupán egy járható út áll előttük. Liturgiát hajtanak végre. Ez egy speciális fohász, amelynek legfőbb hatása, hogy a soronkövetkező varázslat Erősségét képes megemelni. A legtöbb Liturgiában minden, a helyszínen tartózkodó azonos istenséget követő pap vagy paplovag közreműködőként vehet részt, így ezáltal az ő Mp-jukra is szabadon támaszkodhat a szertartást vezető beavatott. Többfajta Liturgia is ismert, melyek leírásai megtalálhatóak a Szakrális varázslatok között.”

      A Szférákra rá fogok erősíteni a következő verzióban. 😉

  13. Illúziómágia: A magyarázat a fény-, hang-, szag-, erő-jelenségekkel mind rendben van, de sehogyan sem következik belőlük, hogy Érzékelés próba után az illúzió komplett eltűnik (illetve átlát rajta a karakter). Az eredeti MAGUS-ban szerintem nem véletlenül nem volt külön illúziómágia, hanem csak hang- és fénymágia. Így vetkőzték le a régi D&D-s örökséget, és egyes varázslatok kifejezetten arra építettek, hogy akkor is kifejtették a hatásukat, ha a célpont egyébként tudta, hogy illúzióval van dolga. Ha a hatás mentális lenne, akkor rendben van, de így csak annyit tudok elképzelni, hogy a karakter felismeri az illúziót, de tenni nem tud ellene.

    1. A mágiarendszer alapkoncepciója az volt, hogy minden mágiaformával szemben van ellenállás. Tartanom kellett magam ehhez ponthoz másképp borul az egész és elszabadul egy olyan dolog, ami töri a rendszert. Számomra ez (az Érzékelés alkalmazása) tűnt a legoptimálisabb megoldásnak, még ha nem is túl elegáns.

      1. Nem az ellenállással van a baj, hanem hogy az ellenállás komplett megszünteti (legalábbis a karakter számára) az illúziót. Tulajdonképpen a magyarázatot kellene kicsit cizellálni (mondjuk a sikeres Érzékelés próba hatására a karakter “kiküszöböli” az illúziót, azaz az illúzió megmarad, de a célpont/észlelő úgy képes tevékenykedni, mintha az nem lenne ott).

        1. Én pontosan így képzelem a dolgot, és az alábbi kitételben ezt is akartam megfogalmazni.

          “A szabályok nyelvére lefordítva tehát, attól kezdve, hogy egy illúzió varázslat Erőssége alulmarad a karakter Érzékelésével szemben, a karakter megkapja a jogot arra, hogy tetszése szerint ignorálja, azaz figyelmen kívül hagyja az illúzió által keltett hatást. Az éles érzékeinek köszönhetően pedig így már képes megtapasztalni az illúzió által elfedett valóságot.” – TTK 124.old.

  14. Játszunk kicsit az első varázslattal (Kínok dala):

    Mana pont: 17
    Varázslás ideje: 0 kör
    Erősség: 2 [2]
    Hatótáv: érintés [2]
    Hatóterület: hallgatóság [6-1]
    Időtartam: egyszeri [1]
    Ellenállás [Mechanizmus]: Mentális [3]

    – Kérdés: a hatótáv miért érintés, miért nem hallótáv? Azon kívül, hogy az már 5-ös aspektus lenne, és így túl nehéz lenne a varázslat?
    – Kérdés: a hallgatóságnál az 6 mínusz 1, vagy 6-tól 1-ig? Úgy számolom, hogy 5-tel lett számolva.

    – Ha csak az erősséget növelem akkor, így alakulnak a Mp igények:
    1: (5*3)+(1+2+1)-3=16 Mp [így csak 1 Fp a sebzés]
    2: (5*3)+(2+2+1)-3=17 Mp [alap]
    3: (5*3)+(3+2+1)-3=18 Mp [olcsón dupláztam a sebzést]
    4: (5*4)+(2+2+3)-3=24 Mp [megint dupláztam a sebzést, bár ez már erősebb költség]
    5: (5*5)+(2+2+3)-3=29 Mp
    6: (5*6)+(2+2+3)-3=34 Mp [itt már látszódik, hogy a továbbiakban aspektus szintenként +5 Mp] [itt nő először a varázslási idő, 1 körre, és a végéig annyi is marad]
    7: Az első trükk, mert itt válik el az erősség az aspektustól… és kérdés: minek erősítsek 7-re, ha a 8 ugyanannyiba kerül?
    8: (5*7)+(2+2+3)-3=39 Mp
    10: (5*8)+(2+2+3)-3=44 Mp
    12: (5*9)+(2+2+3)-3=49 Mp [30k5 Fp, elértem a maxot]
    Közben értelemszerűen dobálni kell az erősítés miatti varázspróbákat.

    Én itt azt látom, hogy az alap létrehozás eléggé drága, utána középtájon egész korrekt lesz az erősítés (az alaphoz képest), aztán a tetején mintha elszállna. Ez a koncepció?

    1. Pont egy ilyen kétes eredetű varázslatot kellett kiragadnod a több százból? : )

      – Kérdés1: ez valóban egy könnyítés az említett okból. Nos itt a bárd megérinti a hangszerét és azt bűvöli meg minden Dalmágia esetén a cél érdekében.
      – Kérdés2: az mínusz 1, mert követelmény, hogy a bárd az egyetlen főhangszerével hozza létre a varázslatot. Így a 6-1 = 5 a végső érték.

      Az erősséget tökéletesen kiszámoltad. Tényleg meredeken ível felfelé a görbe, de ez valóban a koncepció része, mert nagyon magas készségű karakter képes csak megdobni a csúcskörül szükséges varázspróbákat (CÉL:18/20/22).

      Volt egy kérdésed a 7. pontban: Valóban ugyanannyiba kerül, de az nem mindegy, hogy 17-re vagy 18-ra dobod a Varázspróbát! Hiszen itt a Hatóerő a legmagasabb aspektus, azaz ő diktálja a CÉL-t.

      Viszont úgy hiszem a varázslási időnél valamit elszámoltál. Mert:
      1: (5*1)+(3+2+1)-3=8 [azaz 0 kör]
      2: (5*1)+(2+2+3)-3=9 [azaz 0 kör]
      3: (5*1)+(3+2+3)-3=10 [azaz 0 kör]
      4: (5*2)+(2+4+3)-3=16 [azaz 6 kör]
      5: (5*2)+(2+5+3)-3=17 [azaz 7 kör]
      6: (2*6)+(2+5+3)-3=19 [azaz 9 kör]
      8: (2*7)+(2+5+3)-3=21 [azaz 2 perc]
      10: (2*8)+(2+5+3)-3=23 [azaz 6 perc]
      12: (2*9)+(2+5+3)-3=25 [azaz 10 perc]

      Irtó tápos lenne, ha a hallgatóság minden tagján 30k5 sebzést lenne képes produkálni 1 kör alatt, nem? Mi okozta esetedben a félreértést?

      (Egyébként a Mana vezetés adottság képes mérsékelni a fenti IDŐTARTAMOKAT. Nem az összegeket, hanem az időtartamokat. )

      1. Hát ez az első varázslat. 🙂

        Egyébként itt érzékeltem a legjobban, hogy mennyire kellenének összefoglalók, illetve hogy nehezen lehet összeszedegetni az infókat. Jelen esetben így zajlott: képzettségek (Bárdmágia), aspektusok (ebben vad keresgélés, átsiklás fontos apróságok felett), maga a varázslat. És akkor vannak olyan szabályok, ahol egy szó is fontos lehet, vagy egy kicsit nem figyelek, és máris teljesen más jön ki. Szóval:
        – A Dalmágiához akkor érdemes lenne odaírni, hogy a főhangszer érintése számít hatótávnak.
        – Próbáltam keresni, de csak a magasmágiánál találtam aspektuscsökkentő komponenst. Ezek szerint tapasztalati mágiába is beépíthető? Ezt is érdemes lenne a Dalmágia bevezetőjében megemlíteni.
        – Erősség és varázspróba: itt is keresgéltem, hogy hogyan zajlik a varázspróba, és elsőnek a 10+aspektus kódot találtam, tehát feltételeztem, hogy ez “a” varázspróba. De igen, később még szürkével is ki van emelve, hogy erősségre másképp megy. Így szerintem mondjuk sérül az egységes mechanizmus elve.
        – A varázslási időt szerintem csak félig számoltam el, mivel a legalacsonyabb aspektus végig 1 (hatóidő: egyszeri). De azt nem vettem észre, hogy 10 fölött [érték-10]*kör a képlet, és nem egységes 1 kör. (Amikor olvastam, észrevettem, amikor csak gyorsan utánanéztem, akkor már nem.)

        Meg kell ezt még nézegetnem egy pillanatnyi támadó varázslatnál is (villám, tűznyíl, ilyesmi), mert ha az erősség növelés ennyire növeli a varázslási időt, akkor az nagyban csökkenti a harcbéli bevethetőséget. Igaz, a fenti varázslatnál a hallgatóság, mint hatóterület tolja fel az aspektust – legalábbis 5 E-ig…

        Meg is néztem a Villámvarázst, de zavarban vagyok…
        Mana pont: 8
        Varázslás ideje: 0 kör
        Erősség: 2 [2]
        Hatótáv: önmaga [1]
        Hatóterület: pontszerű [1]
        Időtartam: egyszeri [1]
        Ellenállás [Mechanizmus]: CÉvVÉ [4]
        – Az “önmaga” hatótáv belegondolva elfogadható, bár magamtól biztosan nem erre gondolnék.
        – Na de a pontszerű hatóterület? Ezt magamtól 1 személynek venném egyrészt, másrészt így kb. bármelyik varázslatra rásüthető, hogy pontszerű a hatása.
        – Kicsit azzal is gondom van, hogy csak a hatásmechanizmus növelése miatt van háromfajta Villámvarázs, de hát gondolom, ez a tapasztalati mágia viszonylagos kötöttségét jelképezi.
        – Na de nézzük a varázslási időket:
        1: (4*1)+(1+1+1)-3=4 [azaz 0 kör]
        2: (4*1)+(2+1+1)-3=5 [azaz 0 kör]
        3: (4*1)+(3+1+1)-3=6 [azaz 0 kör]
        4: (4*1)+(4+1+1)-3=7 [azaz 0 kör]
        5: (5*1)+(4+1+1)-3=8 [azaz 0 kör]
        6: (6*1)+(4+1+1)-3=9 [azaz 0 kör]
        8: (7*1)+(4+1+1)-3=10 [azaz 0 kör]
        10: (8*1)+(4+1+1)-3=11 [azaz 1 kör]
        12: (9*1)+(4+1+1)-3=12 [azaz 2 kör]
        Így valóban használható marad a varázslat harci szituációban is (ha jól számoltam). Ha pedig kiveszem a teljesen felesleges hatásmechanizmust, akkor megvalósul az általam óhajtott alacsony Mp igény is. 😉

        1. Elnézést, de tegnap este (is) már nagyon késő volt amikor a választ írtam és elrontottam a dolgot. Szóval most javítanám.

          Kínok dala
          1: (5*3)+(1+2+1)-3=16 Mp
          2: (5*3)+(2+2+1)-3=17 Mp
          3: (5*3)+(3+2+1)-3=18 Mp
          4: (5*4)+(3+2+1)-3=23 Mp
          5: (5*5)+(3+2+1)-3=28 Mp
          6: (5*6)+(3+2+1)-3=33 Mp
          8: (5*7)+(3+2+1)-3=38 Mp
          10: (5*8)+(3+2+1)-3=43 Mp
          12: (5*9)+(3+2+1)-3=48 Mp

          1: (5*1)+(3+2+1)-3=8 [azaz 0 kör]
          2: (5*1)+(3+2+2)-3=9 [azaz 0 kör]
          3: (5*1)+(3+3+2)-3=10 [azaz 0 kör]
          4: (5*1)+(4+3+2)-3=11 [azaz 1 kör]
          5: (5*1)+(5+3+2)-3=12 [azaz 2 kör]
          6: (6*1)+(5+3+2)-3=13 [azaz 3 kör]
          8: (7*1)+(5+3+2)-3=14 [azaz 4 kör]
          10: (8*1)+(5+3+2)-3=15 [azaz 5 kör]
          12: (9*1)+(5+3+2)-3=16 [azaz 6 kör]

          Most már remélem jól írtam le a dolgokat.
          Ami a Hangszer-érintés dolgot illet, teljesen jogos a felvetésed.
          Tapasztalati mágiába utólag nem építhető be aspektus csökkentés, de ha eleve úgy ismert a varázslat, akkor természetesen működik a dolog.
          Írod, hogy a varázspróba nem egységes. Itt nem tudom hol futottál bele a 10+aspektusba. Kérlek mondj már oldalszámot nekem ehhez.

          Villámvarázs
          -hatótáv – önmaga. A varázslat az ujjának a hegyén jön létre.
          -hatóterület – pontszerű. Egy pontot fogsz vele eltalálni. Véleményem szerint ez azért nem süthető rá minden varázslatra, mert az itt létrehozott villámnyíl a bm ujján jön létre, onnan útjára kell (célozni kell vele) majd a célzás minőségétől függően eltalál egy pontot.
          – A többi résszel egyetértünk.

          A villámmágia ott kezd el “durvulni” ahol a főképzettség Mf-ét éri el a boszorkánymester és a Hatóidőt 4-esre emeli, melynek hatására 30 percen keresztül lőhet ki körönként 1-1 villámot egy-egy normál cselekedetért. Mindez csupán 17 Mp. Jó persze a k5 sebzés nem sok, annak emeléséhez már Lf kell, viszont bármit szabadon cselekedhet ténykedhet mindvégig. Sőt, ha ő a kezdeményező, akár többször is elsütheti ezt a varázslatot cserében pedig többet lőhet minden körben.

          1. Varázspróba permutációk: A legtöbb helyen a CÉL “a legmagasabb Aspektus nehézsége + 10.” Itt az aspektus nehézsége a kulcs, mert ha valaki nem figyel eléggé (mint én), akkor ezt magával az aspektus értékével azonosítja. Ami egyébként adná is magát, mint 1-től 9-ig terjedő “nehézség”. Ahol NEM ez a mechanizmus van:
            – 94. oldal: “Minden varázstudó a saját maga által létrehozott varázslatát – ha az vagy, annak egy része a zónáján belül van épp – Erősségnyi Mp befektetésével, egy Normál cselekedet keretében, sikeres Varázspróbát követően képes megszüntetni,” (Itt nem is tudom, mi a CÉL.)
            – 95. oldal: “Ahhoz, hogy egy varázstudó megtudja, hogy a varázslata áthatolt-e a célpont védelmén, sikeres Varázspróbát kell tennie, melynek CÉL értéke a célpont azon ellenállása, amit elviekben használnia kellett (volna) a varázslattal szemben.”
            – 97. oldal (Térmágia oszlop alja): “Ha szükséges, a pontos koordináláshoz Varázspróba kell, CÉL:10+Asp(max.)” Ez gondolom, a normál módszert jelenti, csak rövidíteni kellett.
            – 99. oldal: “Amennyiben kétséges, hogy a varázshasználó képes-e helyesen meghatározni a varázslat létrejöttének helyet (ez főképp zónán kívüli varázslatoknál fordulhat elő), akkor a siker érdekében Varázspróbát kell tennie, ahol a CÉL: a varázslat legmagasabb Aspektus értéke + 10.”

            Hatóidő növelés: Na ez biztos fel sem merült volna bennem, hogy így is működhet. 🙂

  15. Varázslatok Mp költsége – Egy átlagos mágiahasználó Kf képzettséggel indul, ami 1,5 * tulajdonság Mp-t jelent, azaz kb. 15-20-at. A varázslatok között alig van 10 Mp alatti, tehát egy kezdő mágiahasználó egy vagy két varázslatot süthet el. A többi varázslatnak is elég magas(nak tűnik) a Mp költsége, tehát magasabb szinten is hasonló lesz a helyzet, legfeljebb erősebb varázslatokat lehet ellőni.
    Az ezzel a bajom, hogy nem oldja meg a MAGUS (és többi régi játék) alap problémáját a mágiahasználókkal, miszerint gyorsan ellövik a varázslataikat, utána “haszontalanok”. A d20-as Alapkönyv jó volt olyan szempontból, hogy elment abba az irányba, hogy a mágiahasználóknak több Mp-juk legyen, a varázslatok kevesebb Mp-ba kerüljenek, de az Erősséget korlátozza a szint/tudás.

    1. Gondolkodjunk együtt. Az alábbiakban szélsőségektől mentes, átlagos esetet írok re.
      Egy varázstudó érintett tulajdonsága 12-es, ami a 1,5* okán 18 Mp-t eredményez.
      1. TSz-en kap +3 Mp-t, továbbá a szabad Sp-i harmadát Mp-re költi 63/3=21 Sp, azaz 10 Mp.

      Tehát egy 1. TSz-ű varázstudónak van 18+3+10=31 Mp-je.

      Minden további TSz-en átlag kb 6 Mp-vel nő (Sp-ből, Adottságból, Képzettségből, Tulajdonságból) egy varázstudó Mp-inek száma. Így:

      5. TSz –> 55 Mp
      10. TSz –> 85 Mp
      20. TSz –> 145 Mp
      Az egyszerűbb varázslatok Mp költsége 10-25 Mp-közt alakul.
      A közepeseké 25-50, a komolyabbaké 50+

      Térjünk vissza az 1. TSz-ű varázstudóra, aki kb. 2 db varázslatot tud kihozni a rendelkezésére álló Mp keretből.
      De ne feledjük el, hogy az új szabályok szerint egy
      – PAP 3 kör alatt visszanyerheti az Mp-it
      – BÁRD a hangszerében ugyanannyi MP-t tárol, mint ami a saját max-a.
      – BM és BOSZI 3 kör alatt “felhatalomitalázza” magát
      – TV (na vele még gondban vagyok)
      – VARÁZSLÓ psziből Átalakít/Kivon/Kisajtol 0/3/1 kör alatt.

      Tényleg tartósan “haszontalanok” a TTK-ban varázstudók vagy sikerült árnyalnom a képet?

      1. Én a haszontalanságot egy jelenetre/harcra értem. (Egyébként igen, feltűnt, hogy gyorsabban lehet visszapótolni a Mp-okat, és ez tetszik is.)
        Ez tulajdonképpen játékfilozófiai kérdés. Én abból indulok ki, hogy a mágiahasználóknak nagyjából azonos ütőerővel kell rendelkezniük, mint a harcosoknak (ha a harcot nézzük, de ez átfordítható mágiahasználó -> szakértő viszonyra is). Egy harcos csapkod, x sebzést okoz egy kör alatt, 5x sebzést okoz öt kör alatt. Az én ideális mágiahasználó-képemben a mágiahasználó dönthet úgy, hogy kevés energiabefektetéssel nagyjából a harcossal azonos harci erőt képviseljen (alacsony E, alacsony Mp), vagy nagyobb energiabefektetéssel nagyobb sebzést és/vagy több célpontot érjen el (nagyobb E, több Mp). Így a konkrét varázslat kiválasztása mellett a megfelelő Erősség megválasztása lépne elő az egyik legfőbb tényezővé.
        Itt olyasmi arányokra gondolok, ami a régi MAGUS-hoz szokott embereknek drasztikusan hangozhat: 1 E (k5 sebzés) kb. 1 Mp-ba kerüljön úgy, hogy egy induló karakter 50-100 Mp-tal rendelkezik. A Mp “égetés” a nagyobb Erősségekkel valósulna meg, a max Erősséget pedig a képzettség szabályozza (mint az Aspektus rendszerben).
        Jelenleg úgy látom, hogy tulajdonképpen direkt cél, hogy hamar elfogyjon a Mp. Vagy nem?

        1. Értem a felvetésedet.
          Harci jelenetekben én inkább támogató karakterként tekintek a varázstudókra. Persze a TTK-ban akár milyen fejlődési irányt választhatnak, megvan hozzá a szükséges mozgásterük. Egyébként a Mf-től kezdődően, ahol a hatóidő, hatótáv, hatóterület aspektusokba is belenyúlhatnak, komoly potenciál kerül a kezükbe a harc során is.

          1. Na igen, de a támogató szerep ugyanúgy gyorsan véget ér, ha hamar ellövődnek a varázslatok. Az aspektus módosítás, mivel többlet Mp költséggel jár, csak ront a helyzeten. Igaz, az aspektusok csökkenthetők is, de az meg fura, hogy magasabb szinten kevesebb Mp kell egy varázslathoz.

    1. Ne aggódj, a dologgal nem vagy egyedül. Szerencsére csak a magas szintű tapasztalati mágiát űzőknek és a varázslóknak kell beleásniuk magukat. Egyébként őszintén remélem, előbb-utóbb te is rászánod magad. Kevés emberrel tudok érdemben egyeztetni róla.

      A kérdésedre válaszul: a varázsló, ha szert tesz egy adott tapasztalati mágia főképzettségére és mágiaformáira, akkor képes azt használni. (De megteheti ezt egy tolvaj vagy gladiátor is.) Ám ami azt illeti, egyáltalán nem jellemző, hogy ilyet tenne egy varázsló. Nem feltétlenül nyer vele annyit, amennyi erőforrásába kerül ez neki.

      1. Rájöttem, hogy az aspektusok feldolgozásához sokat segít, ha nem a 97. oldalon lévő brutál táblázatot nézzük, hanem a 98. oldalon lévő könnyítettet. 🙂
        Egyébként maga az aspektus koncepció tetszik, szerintem nem is lehet nagyon másképp csinálni. Talán annyi – de ez csak hangosan gondolkodás -, hogy az aspektust, mint számértéket elfelejteném, és teljes egészében csak Erősség-alapú lenne az egész.
        Igazából a kapcsolódó értékek, mivel nem egyenesen arányosak, hanem matematikai görbék, ezért igényelnek némi hozzászokást.

        Más mágiatípusok megtanulása – Két kérdés:
        1. Ilyenkor a varázsló is csak a fix varázslatokat használhatja ezekből, vagy beépítheti a magas mágiába?
        2. A Mp-ok ilyenkor hogyan számolódnak? Régebben az volt a válasz, hogy külön-külön kell vezetni mágiaformánként.
        +1 Ha szakrális mágiát tanul meg a magasmágia mellé, az teljesen külön kezelendő, ugye?

        1. 1. Nem tudja beépíteni. Illetve ha már olyan szinten képzett a mágiában, akkor nincs is nagyon értelme, hiszen önerejéből képes a nulláról tetszése szerint létrehozni azokat.
          2. Egy karakternek egy kupac MP-je van. Ha több Tul+Képz kombó áll a rendelkezésére, akkor ő dönti el, hogy melyiket veszi alapul.
          +1. Milyen szempontból?

          1. 1. Az igaz, hogy a TTK magasmágiájában nehezen tudnék olyat mondani, amit nem tud létrehozni. Villám -> elemi erő paraeleme; betegség/méreg/gyógyítás/sebzés -> anyagmágia?; stb.
            +1 Itt arra gondoltam, hogy a varázsló, ha tapasztalati mágiát használ, akkor szabadon változtathatja az aspektusokat, a szakrálisnál viszont nem. De akkor a tapasztalati varázslatoknál sem változtatgathatja, ha nem magasmágiából hozta létre, igaz?

  16. Mágiaellenállások – Kapunk hat (!) fajta mágiaellenállást, plusz van, ami ellen tulajdonságpróbát kell dobni, és van, ami harci jellegű (közelharci vagy célzás elleni VÉ). De ha jobban megnézzük, mind a hat mágiaellenállás kiváltható szimpla tulajdonságpróbával, ráadásul egyes ellenállások összemosnak tulajdonságokat, míg mások összetettséget próbálnak meg szimulálni.
    Ha azt mondanánk, hogy a mágiaellenállás egy vagy több (!) adott tulajdonságra történik (kivéve a harci jellegűeket), azzal precízebben és egyértelműbben szabályozható az ellenállások rendszere. (Értelemszerűen ilyenkor a Statikus pajzs és egyéb védelmek az adott tulajdonságpróbára jelentenek pluszt.)

    1. Itt épp erről van szó: tulajdonság alapú és egymásra épülő mágiaellenállás. Az, hogy miképp tálaljuk, az lehet egyeztetés tárgya. Számomra így tűnt egyszerűbbnek.
      A közel- és távolsági harc esetében pedig kézenfekvőnek tűnt azt a megközelítést alkalmazni.

Vélemény, hozzászólás?