16 thoughts on “Pszi rendszer”

  1. Szia Hulla,
    A leírásból nem olvasom ki tökéletesen, hogy egyszerre mennyi pszi pont költhető egy diszciplínára. Van egy olyan mondat, hogy a diszciplína erőssége max. a képzettség fokával azonos, de nem tudom, hogy ez megszabja-e a felhasználható pp-t. Pl. Fájdalomtűrés diszciplínát használva Af pszi képzettséggel, egyszerre max +2 Fp nyerhető, vagy elvben nincs korlát, ám a hatás Erőssége 2-nek számít?

    1. Az egy diszciplínára költhető pszi pontok száma nincs limitálva. Az Erősség – hacsak a konkrét diszciplína leírás mást nem mond – nem függ a pszi pontok számától, csakis képzettség fokától. Szóval semmi nem limitálja, hogy pl. a Fájdalomtűrés diszciplínát hány Pp-ból aktiválod. De ha valamiféle misztikus hatás megkísérli megszüntetni ezt a Fájdalomtűrést, akkor a képzettségfok szerinti (pl. Af-en 2E) Erősséggel kell számolni.

  2. Egy jó ideje már mozgatja a fantáziámat az, hogy a pszi nincs rendesen kidolgozva. A pyarr pszit mindenki tudja, csak extrákat kap az, aki más iskolát tanult. Az extra diszciplínák írják le a konkrét sajátosságát az iskolának, holott a Pyarr iskola elméletileg külön kategóriát képezne elméleti szinten. Illetve a diszciplínákat amolyan hasraütésszerűnek érzem. Kategóriájában mindegyikhez lehetne hozzátenni akár.

    Azt szeretném kérdezni, hogy volt valami elképzelés esetleg arra, hogy a diszciplínákat lehessen alkotni, valami rendszer alapján, mint ahogy a varázstárgy készítésnél például?
    Illetve a Pszi képzettség lényegében minden fokon diszciplínákat ad. Új diszciplínákat nem tanulhat karakter?

    1. Első körben nem tiszta számomra, hogy miért írod azt, „a pyarr pszit mindenki tudja, csak extrákat kap az, aki más iskolát tanult”. Mert ez nem ebben a formában nem igaz!

      A kidolgozott három különálló(!!!) pszi iskola (Pyar,Slan és Kyr) közül:
      If-en mind 2 db általános/közös diszciplínát kap
      Af-en mind 3 db általános/közös és 2 db egyedi disz.-t kap
      Kf-en mind 1 db általános/közös és 4* db egyedi disz.-t kap
      Mf-en mind 3 db egyedi disz.t kap
      Lf-en mind 1 db egyedi disz.-t kap

      Azt, hogy mely iskolához mely diszciplína került hozzárendelésére nagy többségében az ETK-ban leírtakból adódik. Persze mindenki szubjektív véleményén múlik az, hogy ő maga, mely iskola szellemiségét miképp képzeli el. A TTK – több, kevesebb sikerrel – próbál egy középutat megcélozni.

      A szándék megvolt arra, hogy diszciplínákat szabályozott körülmények között lehessen alkotni, DE gyorsan beigazolódott, hogy a metódus kidolgozása a lehetetlennel határos. Ezért el kellett vetni a dolgot. Szóval itt a józan észen túl nem sok támaszunk maradt az egyensúly biztosítására.

      Ahogy közvetlenül KP-ért új varázslatokat sem lehet tanulni, úgy ez a diszciplínák esetében sem járható. (Megjegyzem, ennek lefektetésekor alapvető cél volt, hogy e két területet egységesen kezelje a játék.) Amennyiben új diszciplínákra áhítozik valaki, akkor a rendszer nem tiltja, hogy további KP-ért új iskolákat is elsajátítson. A kérdés csak annyi, a csapat világképébe ez mennyire fér bele. Mondjuk a Pyar iskola a többség számára bármelyik két másik iskolával jól megfér, de a Slan és Kyr iskola együttes ismerete sokaknál már tiltott kombinációnak számít.

      Remélem segítettem! 😉

      1. „a pyarr pszit mindenki tudja, csak extrákat kap az, aki más iskolát tanult”.
        Ezt egy túlzásnak szántam reflektálva kicsit a régi rendszerekre, viszont tényleg nem rossz ez az elképzelés, hogy egy részt általános diszciplína, majd egyedi diszciplína. Viszont a világban mindig kerülnek elő új diszciplínák, mint ahogy új varázslatok is, amikkel találkozhat a kalandozó úgy, hogy azt meg is tanulhassa akár. Bár lehet, hogy én vagyok egy kicsit elszállt 😛

        Az új iskola elsajátítása nagyon kétes dolog, szvsz ez nem igazán állja meg a helyét. Doranból nem megy Tiadlanba játékos, hogy Kyr mellé Slant tanuljon 🙂

        Azért érzem szükségét egy ilyennek, mert bárki szerethetne a régebbi könyvekből/rúnákból átemelni diszciplínákat magának, vagy teljesen sajátokat létrehozni. Mondjuk úgy, hogy aki már a 4. vagy 5. fokon járatos személy eléggé nagy tudású lehet, hogy ezt meg is tegye.

        A következőt jegyzeteltem ki magamnak mint általános leírása az iskoláknak a könyvekből:
        – Pyarroni: az egyszerű, hétköznapi diszciplínák iskolája
        – Slan: a testet irányító diszciplínák tökéletesítése
        – Kyr: a Mana irányításának iskolája
        – Siopa: a testi és szellemi energiák tökéletesítése
        – Dzsenn: a mentálsík manipulálásának iskolája

        A fentiek használhatóak lehetnének akár, hogy az adott iskolába tartozók milyen Kategóriákról lenne szó, milyen Aspektusok hozhatóak létre.
        Ezután az Aspektusok lehetnek például a tulajdonság módosítások (növelés, csökkentés), érték (mágikus védelem, támadás, stb) módosítások, sebzők, teremtés, pusztítás, képesség/adottságk, stb.
        Nekem ilyen elképzelésem született, hasonlóan működhetne mint bármelyik alkotás a rendszerben, amit alkottatok 😉
        Mit gondolsz/gondoltok?

        1. Egyáltalán nem elszállt dolog (és jogos kérés) az, hogy új varázslatok vagy diszciplínák legyenek elérhetőek a játék során. Például simán elképzelhető az, hogy a KM jutalmazni szeretné a nála játszó tűzvarázslót egy ritka Füstaura nevű varázslattal. Ilyenkor a varázslatot beárazza Aspektusai szerint. Ám az teljes mértékben rá van bízva, hogy mely tűzvarázslói mágiaforma mely fokához rendeli azt. Szóval, ha ez egy egyszerűbb varázslat, akkor mondjuk hozzárendeli a Felső tűzmágia Alap fokához. Azaz, ha a karakter megtalálja a varázslatot tartalmazó ősi fóliánst, behatóan tanulmányozza azt és bír az említett képzettséggel, akkor képessé válik arra, hogy alkalmazza a varázslatot. És ami nagyon fontos, ez nem kerül neki külön KP-ba! Komoly elhatározás volt részemről, hogy az ilyen dolgokat sosem szabad KP-ért „árulni”. Ha megvan a tudás és a metódus, akkor működik a dolog és kész. Máskülönben olyan furcsaságok születnek, minthogy az Ereni keringő tánclépéseinek elsajátítása külön KP-ba kerül. Ez megítélésem szerint rossz út. Ha a karakter megfelelő szinten képes táncolni, akkor miután megismerte e keringő lépéseit „bevetheti” azokat a bálteremben is. Ha virtuóz táncos, akkor persze sokkal gyorsabban elsajátítja őket és magasabb szinten lesz képes véghezvinni azokat. Míg ha csak most ismerkedik a tánc alapjaival, akkor akár órákat vagy napokat kell eltölteni a megismerésével. Elnézést, ha némileg elkanyarodtam a témától! Szóval …

          Az általad felhozott Siopa és Dzsenn iskolákat „csak” ki kell dolgozni és utána könnyedén beilleszthetőek a rendszerbe.

          A diszciplínák Aspektusokra való bontásával az a baj, hogy nem nagyon vannak objektív Aspektusaik. Nincs Hatóerő, Hatóterület, Hatótáv. Ennek híján pedig nem eléggé hatékony a dolog, hiszen pár szubjektív szempont alapján kellene beárazni őket. Akkor pedig már szerintem a lényegét veszíti el a dolog. Rendkívül nehéz egy Érzékélesítést, egy Statikus Pajzsot és egy Halálos ujjat közös nevezőre hozni (értsd azonos Aspektuskategóriákra bontani), hogy összemérhetőek legyenek. Ráadásul a szükséges képzettségfok meghatározásánál az Aspektusoknak akkor sem lenne szerepe (lásd a fenti Füstaurás példát). Legfeljebb a Pszi pont igény, esetleg a Meditációs idő esetében.

          Remélem sikerült jól átadnom az okokat, hogy miért is működik jelen verzióban úgy a pszi, ahogy. Persze ha van konkrét és részletes javaslatod a dolog optimalizálására, akkor örömmel veszem, ha megosztod velem azt.

          😉

          1. Amúgy mi alapján voltak a pszi diszciplínák pszi-pont költségei, képzettség szintekre lebontott képességeinek a rendszere?

          2. Bocs, kicsit későre jár már, de nem értem pontosan a kérdésedet?

            Ha arra vonatkozik, hogy miképp került meghatározásra az egyes diszciplínák Pszi-pont költsége, akkor azt tudom mondani: Az egyes költségeket az 1-10 skálán próbáltam meg hatásuknak megfelelően „belőni”. A korábban felvázoltak okán, komplex matek sajnos nem lehet az egyes értékek mögött.

          3. „Az egyes költségeket az 1-10 skálán próbáltam meg hatásuknak megfelelően “belőni”.”
            Köszönöm szépen, pont erre voltam kíváncsi 🙂
            Érdekelt amiatt, mert hátha segít a matek létrehozásában.

  3. „A „folyamatos” jelzővel ellátott diszciplínák esetében elvben
    korlátlan hatóidőről beszélhetünk, de minden más
    összpontosítást igénylő szellemi tevékenység (pl. varázslás,
    pszi használat) azonnal megszakítja a diszciplína
    működését.”
    Ezek alapján az Érzékélesítés, Tulajdonság növelés, Abszolút látás, Hatodik érzék, vagy már egy sima Dinamikus ellenállás mellett sem tud az alkalmazó anélkül varázsolni, vagy másik Pszi diszciplínát használni, hogy ezek megszűnnének?
    Ez így nagyon fura és messze van bármely korábbi MAGUS szabályrendszertől. 🙁

  4. Pp visszanyerés alvással – Óránként max. 10 Pp nyerhető vissza (Lf Pszi használat), tehát előfordulhat, hogy a legnagyobb mesterek egy alvás során nem állnak vissza maxra. Ez direkt? Nem lenne egyszerűbb, hogy egy rendes alvás után automatikusan maxra töltődik a Pp?

    Folyamatos diszciplínák megszakítása – Furcsa, hogy szabad cselekedet kell a megszakításhoz. Ráadásul nincsen szó arról, hogy „kívülről” megszakíthatóak a folyamatos diszciplínák, akár pszivel/mágiával, akár fizikai behatással (pl. sebzéssel). Vagy hogy a folyamatos koncentráció van-e valamilyen hatással egyéb tevékenységekre.

    Fájdalomtűrés – Egy mondatot megérne, hogy ha az időtartam lejártakor 0-ra csökken az Fp-k száma, mi történik (Ép-be átmegy-e, van-e ájulás).

    Telepátia – Túl drága az 1 Pp/szó, a regényekben nagyon könnyen használják. Én teljesen másképp írnám le. Meditáció: 0 kör (folyamatos), Pszi pont: 1/kör. A kommunikációt nem a diszciplínától tenném függővé, hanem hogy a másiknak van-e Telepátia diszciplínája – mindenki a saját kommunikációjáért fizessen. A fokok között a különbséget a kommunikáció jellege, összetettsége jelentené. Kf: Szimpla szavak és mondatok. Mf: Képek is küldhetők (gondolati, tehát nem „élő közvetítés”). Lf: Élő képek, továbbá gondolati koncepciók is küldhetők.

    Kiáltás – Furcsa, hogy csak találatkor kell vonni a Pp-t, elvégre is nagyjából úgy néz ez ki, hogy a harcművész „mindent belead” a csapásba. Legalábbis én így képzelem el. Az 5 Pp nekem soknak tűnik, elvégre is csak egy sebzést növel meg, 1 Pp is elég lenne.

    Jelentéktelenség – Nekem a teljes érzékelhetetlenség (Kf) erősebbnek tűnik, mint a szimpla jelentéktelenség (Mf). Én így módosítanám: Kf: jelentéktelenség mozdulatlanul; Mf: jelentéktelenség mozogva, érzékelhetetlenség mozdulatlanul; Lf: érzékelhetetlenség mozogva.

    Mágikus tekintet – Esetleg a „nem tudja megbontani a szemkontaktust” állapothoz valamilyen negatív (harci és képzettség) módosítót lehetne rendelni.

    Halálos ujj – Ezzel elvi problémám volt már az eredeti rendszerben is, egészen konkrétan a 24 órás időzítéssel. Így gyakorlatilag ez egy boszorkánymesteri „orvul gyilkoló érintés”. Én ezt speciális harci diszciplínának tartanám.

    Belső idő – Erőltetett antitápolás (személyes aura? mozgási energia nélküli tárgyak? cselekvésképtelenség?), így ráadásul megkérdőjelezhető a legendás fokozat is. Én teljesen másképp közelíteném meg.
    Szerintem a Belső idő alapvetően harci diszciplína (nem szaladgálós-tárgymozgatós). De nem egy teljes harci kört adna „ingyen”, hanem egy-egy harci manőverhez adna annyi extra időt, amely alatt a slannek a lehető legalaposabban hathatja végre az adott mozdulatsort. Ez lehet egy támadás, védekezés, kitérés (célzófegyver ellen is). A hatás kettős. Egyrészt az adott manőver normál cselekedet helyett a diszciplína idejének felel meg (azaz szabad). Támadás esetén ez egy extra támadást jelent a -30 HM nélkül. Másrészt automatikusan sikeres lesz (támadásnál 00-nak számít?).
    Egy belső idővel turbózott manőver 10 Pp (tehát azért túl sokszor még a nagymesterek sem tudják elsütni). A varázslás szabályai szerint egy körön belül másodszor is elsüthető, a szokásos teljes körössé válás figyelembe vételével. Ha valaki két támadást indít így, nem kap levonást egyikre sem (de ebben a körben ugyebár semmilyen más normál vagy szabad cselekedete nem lehet).
    A belső idő ellen belső idővel lehet védekezni, ilyenkor a két egyszerre belső időben lévő karakter (az egyik támadó, a másik védekező) normál módon használják harcértékeiket. A belső idő diszciplínával rendelkező karakter reakcióként (0 körös, szabad cselekedetes meditációval) indíthatja saját belső idejét egy támadó belső idővel szemben.
    Így szerintem legendás szintű harci műveleteket lehet végrehajtani vele, de a 10 Pp hamar leszívja a pontokat. És feleslegessé teszi az erőltetett korlátozásokat, kifáradást, hasonlókat.

    Általánosságban megfontolnám, hogy egyes diszciplínák automatikusan, ingyen és folyamatosan működjenek, de csak akkor, ha a karakter legalább 1 aktuális Pp-vel rendelkezik. Ide sorolnám a Statikus pajzsot, a Telepátiát, az Ébredést, a Hatodik érzéket, a Membránt. Persze ez elég drasztikus változtatás lenne.

    1. Igen, a harmadik szem a legalapvetőbb diszciplína (vagy inkább pszi képzettség?), és mindegyik rendszerből kimarad. Hacsak a kyr metódus asztrál- és mentálszemét nem tekintjük annak, és hát Gorduin meg simán tudja a kyr pszit. Plusz belső ideje is van, szóval a Slan pszit is. 🙂

Vélemény, hozzászólás?