A rendelkezésre álló témák
Ha szeretnéd felvenni velem a kapcsolatot úgy két lehetőség áll előtted. Egyrészt megtisztelhetsz azzal, hogy közvetlenül a hulla@magustk.hu email címemre írsz. Másrészt a fenti témák egyikében tett hozzászólás keretében fogalmazod meg a kérdésedet, felvetésedet, véleményedet. Amennyiben közérdekű gondolatot tervezel megfogalmazni, én mindenképp ez utóbbi formát javaslom, hiszen feltehetőleg mások számára is fontos lehet az. Egy ilyen közös ötletelés, problémafelvetés, gondolatkísérlet jó szolgálatot tehet a célok elérésében. Én a magam részéről mindig törekedni fogok arra, hogy minden érdeklődővel napi kapcsolatban maradjak, ezzel biztosítva a játék gördülékeny használatához való szerzői támogatást. Amennyiben a későbbiekben a fenti kategóriákon belül, vagy épp azokon túl egy nagyobb egység megbeszélése azt igényli, akkor természetesen új téma nyitására is sor kerülhet.
Üdv!
Végre átfutottam a legújabb verziót … az ötletek nagyon tetszenek, a tesztek még csak most fognak következni, ha sikerül rádumálnom a csapatot, hogy pár fejezetet ezekkel a szabályokkal játszunk majd … viszont ismerve a korábbi munkáidat felmerült bennem, hogy a felszínes átfutásom volt-e kevés hozzá, hogy pl. a faj alkotó képlet csak elkerülte-e a figyelmemet, vagy tervezed-e publikálni később?
Szia!
Nagyon reméljük, hogy az általad szervezett teszt meg fog valósulni. Izgatottan várjuk a visszajelzéseidet, illetve ha bármiben segíthetjük a megvalósulását, keress mindet bátran.
A fajok kapcsán nem fogok mellé beszélni, mert nincs matek a témakör mögött. A Tulajdonság módosítók nullára jönnek ki, ám ezen felül csak a fejlesztői/mesélői rutin, a józan megfontolás az, amely az egyensúlyt hivatott megteremteni. Remélem ezekkel az őszinte szavakkal nem vettem el a kedvedet a játéktól!
Köszönöm a válaszodat.
Dehogy vetted. Csak van egy homebrew faj + kaszt + nép a játékunkban, aki ráadásul egy szintén kreált varázslóiskolába tartozik, így annak a migrálásához van szükségem kb majd minden alapképletre, hogy igazodjon a „gyáriakhoz”. De ha az összérték nulla, az is egyfajta képlet. Ha kész lesz végre, tervben van a publikálása is. Persze kérdés, hogy mennyire kap jó fogadtatást egy varázslóiskola, aminek egyes tagjai minimális mértékben papok is 🙂 (amúgy a tűzvarázsló inverzét kell elképzelni ezalatt kb)
Nos, szándékaink szerint a TTK úgy lett megalkotva, hogy támogat minden ilyesféle rajongói fejlesztést. Mondjuk egy komplett mágiaforma teljes megírása nem kis feladat. Ha gondolod, keress meg pl. email-ben hátha egy-két javaslattal a segítségedre tudok lenni!
Egy kérdést engedj meg légy szíves, a világ legjelentéktelenebb kérdése: mit jelentenek a verzió számok? 🙂
Mikor lesz 1.0 a verzió? Mit jelent az 1.8 és 1.84? 🙂
Mármint 0.8 és 0.84 🙂
Köszi a kérdést!
Igazság szerint nincs nagy misztikum a dolgok mögött. 0.8-nál lett játszható és többé-kevésbé teljeskörű, vállalható a TTK. Azóta a páratlan verziószámok a házon belüli, a kapott visszajelzések és belső tesztek alapján épp aktuális szabálykönyvre hivatkoznak. Amikor elérkezettnek látjuk az időt, akkor pedig kikerül a közösség elé egy páros számmal jelölt publikus verziója a szabálykönyvnek.
A most kapott visszajelzéseket a 0.85-be építjük bele. Tesztelgetjük, csiszolgatjuk és ha elérkezettnek tűnik az idő, azaz sikerült minden problémára és kérdésre optimális választ találni és a korábbihoz képest érdemi előrelépést elérni, akkor kikerül a következő, jelesül a 0.86-os verzió.
Hogy időben mikor érjük el az 1.0-t az számunkra is rejtély. Ennek az elsődleges feltétele, hogy egy komplex, teljes értékű, önmagában is játszható alapkönyv kerekedjen ki a projektből. Ennek egyébként szerintem alapfeltétele, hogy ne csak száraz szabálygyűjtemény, hanem az azt támogató hangulati elemek, leírások is a helyükre kerüljenek. Hogy egy olyan tartalmat adjon közre az anyag, ami általános felhasználásra alkalmas.
Egyébként nagyon érezni azt, hogy a MAGUS örökség hegyként nehezedik a TTK-ra, hogy rengeteg minden van, ami helyet követel magának a szabálykönyvben. Éppen ezért az sem kizárt, hogy az 1.0 esetében meg is kell majd „vágnunk” a végleges anyagot. De ezzel nincs komoly gond, hiszen a kikerülő részekben ott van a lehetőség a későbbi kiegészítők „megjelenésére”. Ez sokkal ideálisabb megoldás a korábbi szabályrendszerekhez képest, hiszen nem utólag kell hozzábarkácsolni ezt-azt a rendszerhez. Helyette együtt, szerves egészként formálódik az anyag.
Mindegy, kicsit elkalandoztam. Remélem a válaszom kielégítőre sikeredett. 😉
Köszi szépen, természetesen kielégítő lett (itt egy mosoly emoji lenne, csak valamiért a rendszer nem jeleníti meg)
Majd fontold meg a fejezetek sorrendjét. Lehet, hogy a szabályok jobbak lennének a karakteralkotás előtt. (Mikor életemben először olvastam a MAGUS-t, akkor is furcsa volt, hogy miért szór meg egy rakás olyan statisztikával, amiről azt sem tudom, micsoda.) Ahogy haladok a könyvvel, a szabályokat ismerve egyre átláthatóbbá válnak a korábbi részek. Viszont némelyik szabály eléggé nehéz lehet elsőre, szóval nem biztos, hogy ez jó ötlet a részemről.
Amit viszont mindenképpen javaslok, a Codex két módszere. Az egyik, hogy vastag kerettel kiemelte a legfontosabb dobáskódokat és számítási metódusokat. A másik, hogy a fejezetek végén röviden összefoglalta az adott szabály(oka)t.
Pár általánosság:
– Orvgyilkos -> orgyilkos
– A különféle „pontokat” szerintem kötőjellel kellene írni, azaz: Mana-pont, Pszi-pont, Sors-pont, stb.
– A Világkép fejezet (229. oldal) felesleges, szedd ki. Esetleg lehetne helyette egyben vagy fejezetenként szövegdobozban pár szó arról, hogy egyes szabályoknál mi volt a koncepció.
– Különírás-egybeírás: a rendszerezés jellegen kívül ennek mi a jelentősége? Szerintem mondjuk ettől függetlenül a helyesírás betartandó. (Vagy ha mindenképpen külön akarjuk írni, akkor azt másképp kell megoldani. Pl. alap képzettségfok, vagy képzettségfok: alap; mágiaforma: illúzió. De ezek is gyenge megoldások…)
60. oldalig, azaz a Képzettségekkel bezárólag olvastam el eddig. Szóval első benyomások (a teljes szöveg ismerete nélkül):
– A rendszer nekem kicsit bonyolultnak tűnik, olyan „mindent le akar kezelni”. Pár képzettséget például lehetne összevonni, egyszerűsíteni.
– A csak k10 használata furcsa, de elvégre is bajnak nem baj.
– Néhol a szabálymagyarázatok nehezen érthetőek, hiányosak, vagy értelmetlenek. Van, amit biztosan csak tapasztalt szerepjátékosok értenek, mert a szövegben nincsen benne egyértelműen.
– Az elgépelések mennyisége viszonylag alacsony, viszont az egybeírás-különírás nagyon nem megy, ez sokat ront a szöveg olvashatóságán.
– Nekem egyes helyeken a hajuknál fogva előráncigáltnak tűnnek egyes szabályok, amik csak a tápolást fogják vissza, de valódi magyarázat nincsen mögöttük. (Kíváncsiságból elolvastam a Belső Idő diszciplínát, na az egy tipikus példa erre.)
Nos igen, a képzettségállomány optimális kialakítása valóban az egyik legnehezebb feladat. A jelen állapot sincs még kőbe vésve, csak épp problémás valamit kihúzni ott, ahol más meg épp azt tartja elengedhetetlennek itt.
Kérlek, ha egy mód van rá, akkor bármilyen formában jelezd, hogy mik ezek a nehezen értelmezhető vagy értelmetlen szabályok, hogy felülvizsgálhassam őket!
Vannak már olyan segítőim, akik lektornak jelentkeztek. Ez nálam fontos is, mert jobbára alul teljesítek ilyen téren. A következő verziókban mindenképpen élni fogok a felajánlásukkal. Egyébként több helyen (pl. mágiaformák, képzettségek) jelzés értéke van annak, hogy a helyesírás szabályaival szembe menve egybe vagy épp külön írok valamit.
Az általad erőltetettnek vélt konkrét szabályok felsorolására is kíváncsi lennék, amennyiben az időd engedi kérlek oszd meg felem, melyek azok. Köszönöm!
Nekem továbbra is szimpatikus a kezdeményezés, hajrá! (Bár tartom, hogy ott a leggyengébb, ahol az ETK-s örökséghez ragaszkodik.) Nem állítom, hogy már átlátom az egészet, elnézést, ha nyitott kapukat döngetek.
Jók benne az új ötletek, meggyőződésem, hogy csak akkor van esélye bármiféle elfogadottságra szert tennie bármelyik új rendszernek, ha sikerül többet (és lehetőség szerint jobban) adnia, mint a régieknek. Ebben vannak tetszetős próbálkozások, mint pl. a szociális küzdelem, ugyanakkor szerintem tovább kellene növelni a mögötte lévő képzettségek jelentőségét. Jó példa lehet ebben mondjuk a Shadowrun, ahol a leglepattantabb bandatag is megtanul valamilyen (jellemzően utcai) etikettet, mert a játékrendszerből is egyértelműen kiderül, hogy anélkül senkinek nem terem babér.
Hasonlóan célszerű lenne – ha már egyszer kifejezetten költségesek – a heraldika, legendaismeret, történelemismeret képzettségek nem csak színesítő elemek lennének, hanem tényleges játéktechnikai hasznuk lenne. Pl. a segítség mintájára be lehetne vezetni a támogató képzettségeket (pl. sebgyógyításnál segít, ha értesz a herbalizmushoz), és a megfelelő heraldika, legendaismeret, történelemismeret támogató képzettségként hozzájárulna egy-egy szociális küzdelem során tett próbához.
Aztán szerintem jó lenne, ha a későbbiekben hangsúlyos lenne a „crafting”. A játékosok (egy része) szerintem szereti, ha a karaktere ki tudja kovácsolni a saját mestermunka hosszúkardját, és bőven van kihasználatlan potenciál az alkímiában, esetleg mechanikában is.
A boszorkányok és boszorkánymesterek mágikus repertoárját én visszametszeném egy kicsit, és ezeknél hangsúlyosan bevezetném a klánok, rendek rendszerét. Ne mindegyik boszorkányszekta ismerje ugyanazokat a varázslatokat, mágikus utakat, varázstárgyakat. (Hasonlóan a papokhoz, ahol szintén – nagyon helyesen – törekvés van arra, hogy két eltérő istenhez imádkozó, de Élet, Lélek szférát ismerő pap repertoárja eltérjen egymástól.)
Az általad szorgalmazott etikett funkcióját itt leginkább a Kultúra képzettség látja el.
A támogató képzettségek ilyen formában való működtetése valóban nem része az aktuális szabályoknak. Ellenben a KM a CÉL érték meghatározásakor, vagy az ellenpróbák relativizálásával figyelembe kell hogy vegye ezeket.
Az Alkotás rendszer szerintem is fontos eleme lehet a játéknak. A mérgek, alkimista szerek és varázstárgyak (drágakőmágiával készült varázstárgyak) az aktuális verziónak is részei. A „crafting” beemelésén gondolkodni fogok.
A boszorkányok és boszorkánymesterek esetében szerettem volna most minden általános mágiaformát elérhetővé tenni a számukra. Ám e két kaszt képzettségcsomagjának átalakításával nagyon könnyen elérhető az általad szorgalmazott módosítás. Egyszerűen csak kevesebb mágiaformát kell biztosítani nekik, de amelyeket megkapnak, azoknak foka cserében magasabb lenne. Így mivel ezek mind Tiltott képzettségek, nem vehetnék fel az összeset még Kp-ból sem. Vagyis megvalósulna a klánhagyomány követése.
Még belenyekegnék kicsit a szerkesztésbe:
– A folyószöveget szerintem olvashatóbbá tenné a talpas betűtípus használata. (Anno én úgy tanultam, hogy általában folyószöveghez talpast, címekhez pedig talpatlan betűtípust használunk.)
– Esetleg a keretes (szürke hátteres) szövegeken egy picit változtathatnál: halványabb szürke háttér, de legyen körülötte egy szimpla keret. Így jobban olvasható, nyomtatóbarátabb, és egyértelműbben elválik a szövegtől.
– A fejezetvégeknél szerintem a két hasábnak úgy kellene működnie, hogy – főleg rövidebb szövegeknél – csak baloldalt van hasáb, nem két sor baloldalt, és még maradék két sor jobboldalt. Példa: 11. oldal, 30. oldal. (A Word sem véletlenül működik így alapból.)
– Észrevettem egy furcsaságot a varázslatok, diszciplínák neveinél (azaz ahol van egy nagy kezdőbetű, majd kiskapitálissal megy a többi): a nagy kezdőbetű után van egy space. Ez látványra nem látszódik, csak így nem lehet a szövegben keresni (vagyis hát ezeket nem találja meg a keresés). Például keress rá arra, hogy „b első idő”.
– Nekem nem tetszik, hogy különírod a nem különírandó fokok nevét (alapfok, középfok, mesterfok), de gondolom, ennek megvan a logikája.
Egyébként úgy összességében kellemes kinézetű a kiadvány. 🙂
Köszi a pozitív véleményt. Jómagam nem vagyok túl jártas a kiadvány szerkesztésben, ezért kifejezetten a hálás vagyok a tanácsaidért. Igyekszem a következő verzióban szem előtt tartani majd őket.
(Ami a „b első idő” hibát illeti, az nálam nem tapasztalható. Esetleg tégy próbát a reader frissítésével, pl. az adobe.com oldalról. Jó eséllyel megoldja a problémát.)
Nemrég álltam át SumatraPDF-re, azzal van a baj. 🙂
Csak gyorsan átfutottam, de feltűnt, hogy nem minden van ABC-sorrendben (pl. pszi diszciplínák). Szerintem úgy könnyebben kezelhető lenne.
Ez egy jó észrevétel. A listában a diszciplínák sorrendjének első rendezési kritériuma, hogy milyen fok szükséges hozzá. A második, hogy melyik iskolához tartoznak. Ezen túl viszont véletlenszerű a sorrend, ami tényleg nem segíti a tájékozódást. Ezt a későbbiekben javítanom kell majd. Köszi a tippet.
Amennyiben megtiszteltek vele, úgy ide érkezhetnek az első benyomások.